lördag 13 augusti 2016

Livslång berg- och dalbana

Som att vi köpt Stora Guldpasset på Liseberg.
För att kunna välja och vraka bland attraktionerna, närhelst vi vill.
Vi går hand i hand, strosar med synkade steg, ingen stress, solen värmer "Aaaah, detta är livet på en pinne!"


Plötsligt säger du:
"Jag vill åka Helix! Följer du med?"


Nej tack. Jag väntar här på dig.


"Wooow, så häftigt! Jag åker en gång till! Ok?"


Okej. Jag provar Blomsterkarusellen så länge. Mer på min nivå;)


Lunchen är god, vi njuter, studerar övriga lunchgäster beståendes av grabbgäng med alldeles för stora ölsejdlar och barnfamiljer med alldeles för stora ambitioner.
"Så mysigt detta är!" säger du med en belåten suck och tillägger "Jag trivs så bra med dig och livet!"
Jag nickar och ler.
"Nu blir det Lisebergsbanan!" och innan jag hunnit blinka har du sugits upp i den långa kön...
Själv roar jag mig med Farfars bilar under tiden.
"Jag måste ha mer utmaningar!" säger du efteråt. "Kom! Följ med upp i Hanghai!"
Jag skakar på huvudet.
"Tråkmåns!! Jag åker i alla fall!"
Och vips, så är du borta.


Mina försök att få dig att spela på mesiga chokladhjul är lönlösa, dina tankar har redan ställt sig i kö till nästa adrenalinkick.
Jag ser dig knappt mer den dagen.
Faktum är att jag inte ser dig alls på några dagar.
Jag tar mitt gigantiska Kexchoklad under armen och lämnar dig, nöjesparken och de annalkande molnen och du märker det inte ens.
Jag har fått nog för tillfället, jag orkar inte mer berg- och dalbana i ditt tempo just nu.


När jag efter en tid återvänder hittar jag dig sittandes ensam på en bänk i Kaninlandet.
Du har landat och fallet var hårt.
Håglös, med trötta ögon, ett uns av övergiven panik i blicken och med grötig röst viskar du:
"Var blev du av? När gick du? Jag har saknat dig!"
Jag klappar dig på kinden, tar din hand, vi strosar med synkade steg, ingen stress, solen värmer och glassen krönt med jordgubbssylt och grädde är god.






http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Manodepressiv-sjukdom---bipolar-sjukdom/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar