tisdag 4 juni 2013

Tips från Pripps - värd en trisslott i Allers...

Rådäckning.
Efter jobbet.
Finurliga barn som kan smygfotografera med mammans Iphone.
Ofinurliga barn som glömmer att stänga av ljudet när de smygfotograferar med mammans Iphone.
Snälla barn som fotograferar mamman påklädd och i en någorlunda anständig position.
(De flesta bilder som de små liven tagit av mig är oftast ur grodperspektiv i en inte så anständig position i badrummet. Inte särskilt smickrande.)
Har varit på föreläsning hela dagen på trevlig konferensanläggning i skogen.
Vackert väder (fast det hade man ju i sanningens namn inte så mycket glädje av idag, inomhus ;), god mat och intressanta spörsmål.
Ett ämne jag tycker är riktigt fängslande.
Trots dessa goda förutsättningar hade jag efter två timmar makalöst svårt att hålla ögonen öppna.
Jag var nästan svimfärdig av trötthet.
Så grupparbeten kom som ett välkommet avbrott.
Och lunchen.
Efter en hel dag av förkovran, och lite daglig stress (vilket inkluderade beställning av glasögon till E, och ett bortglömt viktigt besök på Apoteket) var det inte konstigt att jag föll ihop en stund.
Lilloppan somnade (och jag lät henne göra det...) och de två äldre studsade ut i trädgården.
Skulle bara blunda liiiiiite.
Efter att jag öppnat limkork (på skitstor limflaska som E kom med till sovrummet. Har ännu inte kollat upp vad det är hon har limmat....), svarat på tusen frågor av både M och E och till sist hotfullt morrat: "LÅT MIG BARA FÅ VILA EN LITEN STUND!!" så hamnade jag i nåt slags medvetslöst komatillstånd.
Det var så sköööönt.
Att bara ligga där på sängen, höra barnen leka och fåglarna kvittra genom terrassdörren.
Att jag sen vaknade med ett ryck halvsex och kom på att vi skulle på avslutningskväll med E:s klass en halvtimme senare och att jag inte förberett någonting gjorde mig aningen stressad.
Kastade ner ett paket äckliga små skinnfria barnkorvar, en påse korvbröd, ytterst lite ketchup som fanns kvar i flaskan, tre helfabricerade chokladpuddingar, tre skedar, en flaska blandsaft, en hushållsrulle och en godispåse i en flott shoppingbag (Blank. Med snören), väckte den yngsta (som blev sur och vresig - vad annars?), ropade in de andra två för att minuterna efter stå resklara på våra cyklar.
Pust.
En liten detalj bara.
"Ta med grill" stod det visst.
Asch.
Barnen var så hungriga att vi åt rå korv med bröd.
Högst kulinariskt.
Ibland är jag en riktigt dålig mor :(
Men kvällen var fantastisk.
Alla föräldrar låg på filtar i solen och barnen lekte glatt.
Vad spelar väl det för roll att man får äta lite rå korv då och då;)?
Knappast ingen.
Väl hemma igen tog jag tagit i de något försenade kvällsrutinerna.
Barnen hade någon slags brunsvart beläggning över kroppen som var nödvändig att skrubba bort.
När vi klev in i duschen konstaterade någon att det inte luktade så gott...
Hm, tänkte jag.
När jag sen funderade vidare på att vattnet rann väldigt dåligt ner i brunnen slog det mig.
Rensa.
Golvbrunnen.
Kanske man skulle ta och göra?
Under en period av åtta månader har blonda hårsvall shamponerats och balsamerats ett oändligt antal gånger.
I en period av åtta månader har golvbrunnen aldrig blivit rensad.
Shit.
Hur har jag inte kunnat göra det?
Jo.
Det ska jag tala om.
Det är ett VIDRIGT arbete.
Jag tog upp del efter del av de - tidigare vita - plastbitarna och den sörjan jag håvade upp fick barnen att skrika av fasa och nästan börja kräkas.
Det såg ut som tång!
Det luktade som tång!
Fy fan.
Ska aldrig glömma det igen.
Angenämt litet pyssel en tisdagkväll.
Fast jag kan nog tänka ut en sådär trehundrasjuttioåtta andra saker jag hellre skulle göra...


Ett litet tips från en av dagens föreläsare:

Miljötänk?
Ett modernt påfund.
Läs sista meningen.
Haha :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar