torsdag 18 december 2014

Nån stabo bler ja' aldri'

"Jaha, ni ska till Sumpan" konstaterade konduktörskan på käck rikssvenska medan hon kontrollerade våra biljtter.
"Javisst" bräkte jag till svar på en inte lika käck skånska.
Kort därefter informerades vi om att resans komfort inte skulle komma att vara till full belåtenhet eftersom kurvinställningarna inte fungerade.
"Kurvinställningarna??"
Jag tittade frågande på min kollega, tillika trafikexpert.
"Vi kommer att känna varje rörelse, varje krängning tåget gör. Som förr i tiden."
Aha.
Det kan man ju leva med.
Dock kunde det slutat illa för en medresenär snett mittemot mig, då min tunga bok liksom inte höll sig kvar på mitt lilla bord i just en kurva.
"Eeeeh, ursäkta, det var inte meningen att nästan krossa din fot...."

I sin helhet fungerade hela tågresan utmärkt, inga toalettintermezzon som senast det begav sig.
Toaletten på det här tåget var utrustad med ett ordentligt hederligt lås att vrida om och inte ett sån't där modernt som regleras med en löjlig handviftning.
(För två år sedan satt jag nämligen med byxorna nere då en sån där toalettdörr med modernt lås plötsligt öppnades!! Inte så himla roligt. Jag ropade "Hjälp! Hjälp!" och så kom det en kvinnlig medresenär och ställde sig i dörrhålet så att jag liksom kunde avsluta mitt ärende...)
Dock.
På grund av de icke fungerande kurvinställningarna, blev även något så enkelt som ett toalettbesök en något lutande tillställning...

Centralstationen i Stockholm.
Guuuud, så mycket människor överallt.
Guuuud, vilket tempo.
Guuuud, så rörigt att orientera sig när man inte är van.
Det lyser turist.
Måste en tunnelbanevärd tyckt när han såg mig och min arbetskamrat stå och titta på ömsom tunnelbanekartan på väggen och på våra utskrivna kartor samtidigt som vi kliade oss huvudena.
"Behöver ni hjälp?" sa han vänligt.
ÅÅÅÅÅÅÅHH.
Fan.
Jag som ville se ut som en världsvan resenär.
Men det var ju i och för sig kört redan sekunden efter.
När jag ställde mig till vänster i rulltrappan...
G-e-n-e-r-a-l-f-e-l.
En gång lantlolla.....
"Psssssssst" sa min kollega finkänsligt "Du måste stå på högersidan...."
Javisst ja.
Attans.

Imorgon blir det kurs dagen lång så det gäller att sova länge och rejält.
Efter en god middag ligger jag nu i en fluffig säng med fluffigt täcke och fluffiga kuddar.
Jättestor TV på väggen och en sån där fin kudde att ha datorn på.
"Ta för dig vad du vill i minibaren, det ingår."
What?? Är det sant?
Shit, så lyxigt!
Men vad ska jag välja??
Pepsi Cola, Carlsberg Non Alcoholic eller varför inte en Ramlösa Original.........?
MiniBAR?
Bah.
Nåja.
Jag jobbar ju.
Och imorgon ska jag göra mitt yttersta för att "smälta in".
Resväskan kaaaaaan dock kaaaaanske avslöja mig...:)

Mmmm.
Ramlösa.
Gott.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar