fredag 13 februari 2015

Lånad historia.


Tisdagen den 20 januari blev för mig ganska hektisk.
Ärende i Kristianstad under förmiddagen gick bra.
Eftermiddagens besök på ICA i Hörby gick inte så bra.
Jag blev påkörd (min subjektiva bedömning), på vänster framskärm, när jag
skulle köra ut från parkeringen.
Plåt- och plastskador i fronterna förstås samt utlöst krockkudde i andra bilen, en BMW kombi.
Av en händelse råkade en polispatrull stanna till, hissa ner rutan och sådär i förbigående och påstående tonfall konstatera att "Det här klarar ni väl själva?".
Vi båda inblandade gav tydligen ett lugnt och civiliserat intryck.
Det blev lite trafikkaos så jag sa att vi gärna såg att de hjälpte till.
("Om ni råkar ha lite tid över alltså...?" Man vill ju inte hindra ordningsmakten i onödan...)
De steg ur bilen och förklarade pedagogiskt att polisen vanligtvis inte reder ut olyckor där inga personskador uppstått och att deras insats skulle medföra formell polisanmälan, förhör o.s.v.
Men som det hela utvecklade sig försvann det där med "vanligtvis".
BMW:n började nämligen brinna!
Mest i bakändan!!!
Jag backade undan och satte min Volvo några p-rutor bort.
Publik strömmade till.
(Det verkade finnas ett visst underhållningsvärde i den här lilla incidenten. Speciellt för ICA-kunder en vanlig grå januaridag på landsorten.)
Poliserna, mixad patrull, fick göra en tempoväxling.
En liten pulversläckare från deras bil tömdes, via bakdörren, utan synbart resultat.
Sedan kom hjälp från flera håll.
Flertalet olika typer av släckare serverades.
Lågorna  växte därinne.
En skumsläckare hade avgörande effekt.
Kyligt skum fick en ruta i kras.
Pulver och skum kunde bättre komma åt och fick ner lågorna så att när brandbilen väl kom handlade det mest om eftersläckning.
De båda poliserna kände sig nu väl motiverade att tillmötesgå vår önskan.
Det togs utandningsprov, frågor och anteckningar om ägandeförhållanden, försäkringsbolag, händelseförlopp osv.
Min bil gick att köra och jag åkte hem för att lägga av mina inköp.
Därefter fortsatte jag till Volvoverkstaden.
Jag kör nu en hyrbil, ej utrustad med värmare.
Hur man skrapar rutor hade jag nästan glömt.
BMW blir nog aldrig något för mig.
Kanhända att jag någon gång framöver vågar handla på ICA igen.


(Den här lilla berättelsen har jag lånat av en vän.
Ovanstående har alltså inte hänt mig själv - även om det hade varit ganska troligt att det gjort det :)
Jag har faktiskt några egna parkeringsplatsanekdoter att berätta. En annan gång dock ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar