onsdag 14 maj 2014

Slutspurten!











Min mellantjej - E - deltog i "Kalvinknatet" en kväll förra veckan.
Vi - jag och flickornas pappa - är klassföräldrar i E:s klass det här läsåret.
Liksom vi är i M:s klass.
Det här läsåret...
Så inför den här tävlingen skickade jag ut en inbjudan till alla föräldrar och föreslog att vi skulle göra detta som en klassaktivitet.
Perfekt - ett färdigt koncept!
Barnen springer - så fikar vi efteråt på filtar i gröngräset.
En strålande idé, den dagen jag kom på den.
Då var det 20 grader varmt och jag satt och svettades på mitt kontor.
Riktigt så var inte väderförhållandena denna knat-kväll...
"Har du vinterjacka?" hånskrattade flickornas pappa när han hämtade upp oss.
Han skrattade dock inte så mycket efter två och en halv timme i vårjacka och i typ idealisk kylskåpstemperatur.
Mina fingrar var vita och utan känsel när vi åkte hem.
Flickorna led dock inte.
De tyckte det var en toppenkväll.
Speciellt E som sprang bra och tyckte det var jättekul.
Jag frågade försiktigt om hon sprungit hela tiden (1000 meter).
Hon tittade förnärmat på mig: "Ja? Vad skulle jag annars gjort?"
Nej.
Såklart.
Vilka korkade frågor jag ställer ibland... 


På julavslutningen i fjor hade jag behövt kunna dela mig på mitten.
E och M var med sin pappa och åkte skidor - men det skulle arrangeras julavslutningar i båda flickornas klassrum.
Samma dag.
Samma tid...
Så då var jag med på M:s - trots att hon inte var där:)

Nu är det maj månad.
Maj månad är som en enda lång orienteringstävling (eller "Toughest" om man så vill;) där den ena kontrollen efter den andra - helst i rätt ordning och inom utsatt tid - ska klaras av.
Man bockar av station efter station.
L:s handbollsavslutning - check!
E:s och L:s simskoleavslutning - check!
Klassaktivitet med E:s klass - check!
Handbollsavslutning för E och M - check!
Grill drop-in på E:s Fritids - check!
Inskrivning och inskolning av L i förskoleklass - check!
Löptävling för E och M - check!
Lagfest för M - check!
Trivselkväll med L:s dagmammor - check!
Klassaktivitet med M:s klass - check!
Och dääääär.....är vi ändå inte i mål....
Juni.
Tar vid.
Men jag känner inga konfirmander eller studenter i år så på den fronten är det lugnt.
Och som vanligt, så är det utflyktsdagar med matsäck, handbollsträningar, läxor och barnkalas som lite "sidospår".
Haha!
Slutspurten tar man lagom fram mot midsommar och semester!
Yes!
Då ska jag och flickorna mysa i stugan i två veckor.
Skööööönt!
Kanske man får medalj och diplom om man gjort bra ifrån sig?
Att jag glömt flickornas läxor några gånger de senaste veckorna kan väl inte vägas in i resultatet?







Ur H&M:s senaste utskick: "Coatad kjol"
COATAD?
Vad är det?
Bör man veta det?
Jag känner mig helt uråldrig...







En brun också.....;)





Slubtrikå?
SLUB?
Nej.
Det är bara att erkänna.
Jag hänger inte med...

Blodomloppet, 10 km, igår.
Cirka 25 stycken kommunanställda åkte buss till staaaaan.
Och så var det väl några tusen till;) som var där för att antingen gå 5 km, springa 5 km eller springa 10 km.
En mycket trevlig tävling.
Det enda som inte var så trevligt var vädret... Igen.
Lite synd.
Men under själva loppet var det faktiskt uppehåll!






Eftersom jag inte är i världens bästa form, hade jag som mål att åtminstone springa på under 55 minuter.
Midnattsloppets personliga rekord på 49 kändes avlägset...
Jag tog rygg på en kille som såg ut att springa väldigt jämnt och fint.
Det gjorde han.
Med ett snittempo på 4:50!!
Det orkade jag i 3 km innan jag insåg mina begränsningar...
Jag kan inte återge banan.
Jag bara sprang och stirrade in i olika ryggtavlor.
Runkeepern var pålitlig tills jag passerat 8 km.
Då fick den ett plötsligt flipp?
Och sa att jag sprungit 11.
Fan.
Jag hade behövt den där i slutet.
Sista kilometern var aplång!
Tungan hängde som en slips när jag uppbådade mina sista krafter inför slutspurten.
Vinglade framåt och hämtade medalj, banan och t-shirt, letade upp resultattavlan och läste:
53:04!
Inte så pjåkigt!



"Jag är....skeptisk...."


Min lille goding till brorson var också på plats.
Hans pappa sprang 10 på 46 - hans mamma 5 på 26!!
Hmm.
Undrar när han själv ska ställa upp i sin första tävling;)?





Plats 637 av 1308 deltagare (damer och herrar) i 10 km-loppet.
Plats 148 av 527 (damer).
Mina arbetskamrater var också nöjda med sina tider.
Även om min arbetskamrat T innan loppet sa att hon skulle smyga ner sitt chip i min sko så att hon kunde sitta lugnt och fika under tiden:)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar