onsdag 24 februari 2016

Inte utan mitt filter

"Men du är ju alltid så glad och pigg!!" sa en arbetskamrat trots att jag sagt att jag sover väldigt lite och grubblar väldigt mycket.


Så mycket ledset inuti.
Så mycket obearbetad massa.
Så mycket odefinierbar röra.
Utanpå är jag en - inuti en annan.
Ibland förstår jag inte själv hur jag orkar.
Förra veckan var hysterisk.
Inte en, inte två, utan TRE stora förändringar/separationer.
Dessutom sådär i förbifarten fanns VARDAGEN.
Vardagen med läkarbesök, tandläkarbesök, utvecklingssamtal, barnträningar, middagar, gympapåsar, disco, läxor, tvätthögar - i en aldrig sinande ström!
Just det.
Jag jobbade mina 40 timmar också....
Jag är trött.
Jag är så jävla trött.
Jag är så jävla trött både psykiskt och fysiskt.
Men jag håller mig på stigen.
Den väldigt smala.
Små steg framåt, blicken fäst mot horisonten, händerna stadigt på sidräckena.
Inga blickar bakåt, inga blickar åt sidorna.
Då tappar jag fotfästet.
Inget grävande i mitt inre.
Inga känsliga tankar, ingen känslig musik, inga känsliga platser.
Näsan ovanför vattenytan.
Men hur gör man för att det inte ska rinna över?
Allt det där som bubblar inuti, som bara väntar på att få pysa ut och svämma över.
Jag orkar inte.
Jag vill bara knäppa med fingrarna och vara någon annanstans.
Det enda jag ber om är en liten förflyttning framåt några futtiga veckor, eller kanske en månad...
För jag står inte ut med skuggan.
Den där skuggan som är jag.
Alldeles suddig i konturerna, blek och hålögd och med ett leende som aldrig når ögonen.
Som ständigt måste omge sig med skyddsbarriärer i form av familj och vänner.
Ibland vill jag bara gömma mig under täcket och gråta floder.
Men jag kan inte.
Jag är alldeles avstängd och tom.
Och har för många förpliktelser.
Lojalitetskonflikt.
Kroppen känns som bly, armarna värker, nacken är stel.
Hjärnan är seg och trög och de få tankar jag lyckas tänka är grumliga och helt utan rimlig struktur.
Syns det?
Syns det utanpå?


"Men du är ju alltid så glad och pigg!!"















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar