söndag 16 december 2012

December - årets snabbaste månad!

Jag vet att februari är det.
Kortaste månaden alltså.
Men det känns som att december går dubbelt så fort.
Det är alla de här hållpunkterna.
Första advent och julskyltning.
Andra advent och julbord.
Tredje advent och lucia.
Fjärde advent och hundra julfester med barnen.
Kanske inte i kronologisk ordning.
Men ändå.
Julklappsinköp.
Jag var väldigt nöjd efter förra helgen.
Jag var också väldigt naiv.
Hur kunde jag tro att jag var "klar"?
Tillåt mig att skratta rått och hånfullt åt mig själv - HA HA HA.
Efter dagens inköp är jag klar.
Nästan.
Julkalendern.
Den ultimata nedräknaren.
Julkalendern på TV är bra i år tycker jag.
Tycker barnen också.
Och det är ju tur.
De är ju målgruppen.
Julgran.
Hutlöst dyr.
Men kädd och klar.
Tack vare pappa.
Jag trodde att jag kunde själv.
Ännu ett hånskrattsanfall.
Jag kunde inte.
Jo, om jag hade föredragit en liggande gran.
Eller möjligen stöttad mot skrivbordet.
Fast jag förespråkar en julgran upprätt.
Ger ett så slarvigt intryck om den ligger ner...
Julmusik.
Går varm i Itunes.
Varvad med "Så mycket bättre".
Älskar "Så mycket bättre".
Fällde nästan en tår igår efter sista avsnittet för säsongen.
Tur att "Stjärnorna på slottet" snart tar vid.
Julprogram på TV, se ovan.
Julmat.
Just det.
Det ska man ha.
Ska ta tag i den biten kommande vecka.
Julutflykt.
Är äldsta dottern och hennes pappa iväg på.
Körde imorse, är framme nu.
En hel vecka ska de åka utför - härligt!
Julfilmspremiärer.
Lite före jul men ändå - The Hobbit.
Såg jag i torsdags!
Jag kan inte vara objektiv för jag älskar Tolkien.
Miljöerna, det engelska språket, sagan.
Vackert, mycket vackert!
Ja.
Listan med prefixet jul kan göras lång.
Man kan ju hitta på vad som helst!
Allt blir så mycket ljusare, roligare och lättare med ett litet jul- framför :)
Och ändå hade jag kunnat låta det passera någorlunda obemärkt förbi.
Det är bara en fantastisk anledning att lätta upp en mörk period av året.
Är jag cynisk?
Ja.
Dock bevittnade jag en händelse häromdagen som gjorde mig varm i hjärtat.
Två av våra A-lagare, ett par, i byn satt och vilade sig utanför Systembolaget.
Märkta av sina härjade liv satt de ändå så fridfullt och småpratade med varandra och hälsade på alla som korsade deras väg.
En man kom ut från spritbutiken med ett flak öl i famnen.
När han gick förbi paret sa han - först till kvinnan men hon avböjde erbjudandet - och sedan till mannen "Du ser törstig ut, God Jul!" och gav honom en av sina öl.
A-lagaren sken upp och tackade så mycket.
Jag log.
Samtidigt som jag inte kunde låta bli att fundera på om det var en bra eller dålig gärning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar