lördag 1 december 2012

Gammal i.....foten?

L, 4 år, skuttar ur badkaret och står naken på badrumsgolvet.
Jag sitter på toalettstolen med handduken beredd när hon plötsligt tittar ner på våra fötter som är bredvid varandra.

"Du é helt gammal på foten!!"

"??"

"HAR DU SETT SÅ MÅNGA STRECK?? (Blodådror...)
Såna har inte jag.
Det har mammor.
Mormor har också."

Men tack.
Jag är gammal på FOTEN!
Också...;)

Lite senare sitter jag och M, 9 år, och tittar på Så mycket bättre.
Det är Maja Ivarssons, The Sounds, dag.

"Mamma, hon är lite som du.
Röker, sminkar sig och är lite halvkonstig, hehehe."

"Vad menar du?" frågar jag nyfiket och jag är ändå lite smickrad eftersom jag tycker fröken Ivarsson har en rätt frän stil.

Jag får ingen vidare förklaring eftersom M blir lite generad över sitt uttalande...
Av barn får man höra sanningen.
Sägs det.

Igår var jag föräldraledig.
Skola/Fritids/Barnomsorg hade studiedag.
Morgonen började 06.55 med att flickorna flyttade in.
Klockan tolv var vi bjudna på julbordslunch.
Flickorna var klädda till tänderna i rysch och pysch, paljetter och blanka skor.
Ja, även jag själv var lite piffig.
Ett avsteg från min svarta stil var ett par cerise (möjligen chockrosa) strumpbyxor minsann.
Flickorna uppförde sig fint och tackade för maten och sån't.
Dock skämdes jag lite då L tog EN pepparkaka och la mitt på sin tallrik.
Ingenting annat.
Men till slut hade hon nog stoppat i sig tre prinskorvar och ytterligare fem pepparkakor.
Lite "Sunes jul" över det kände jag.
(I avsnittet när Sunes lillebror Håkan lägger ett berg av kokt potatis på sin tallrik och pappa Rudolf enträget försöker förmå honom att åtminstone välja någon av de andra julbordsläckerheterna: "Ta lax, det är dyr...gott!")
När jag hade sprungit minst tre gånger fram och tillbaka mellan buffén och vårt bord för att hämta mat och dryck till barnen så kom nästa tuffa utmaning.
Att försöka komma fram till buffén och få lite mat till mig själv.
Det verkade nämligen som om samtliga Skånes PRO-gäng valt att äta jultallrik just på det stället just igår.
Tacklingar är inga ovanliga inslag i såna samlingar så det gällde att hålla sig i ledet...

Efter lunchen köpte vi en halv pall pyssel.
Täckte köksbordet med skyddspapp för sen skulle det pysslas.
Och oj vad vi pysslade ;)
Riktigt roligt.
Och efter några timmar var det dags för nästa tillställning, Kursarträff.
Kursträff innebär träff med mina gamla kursare.
Ex-kursare kanske det heter?
Ett gäng jag pluggade ihop med, och mer eller mindre levde ihop med, när jag läste till lärare.
Vi träffas 2-3 gånger om året fortfarande och det är alltid lika roligt och trevligt.
Högljudda givande diskussioner om allt mellan himmel och jord, MYCKET om skolan givetvis, god mat och mycket vin.
Fast det där sista avstod jag igår då jag hade flickorna med mig.
De älskade gårdagens värd.
Han hade lagt fram tre Ipad:s och tre stora godispåsar.
Heaven!!
Vi andra skakade våra huvuden och jag sa:
"VA? Har du bara TRE stycken???"
Då tittade han lite skamset på oss och svarade:
"Nä. Jag har faktiskt fem..."
Ja.
Han är och har alltid varit intresserad av teknikprylar :) så vad ska man säga.
Mina barn var lyckliga!

I morse blev det lite stressigt.
M har spelat handboll halva dagen, på hemmaplan, och vi andra har suttit i hejarklacken.
Gick ganska bra så det var roligt.
E har en kompis som sover över så det har varit fullt hus i kväll.
Fast en mer eller mindre märks knappast ;)
Jag och M såg Pretty Woman (underbar film!) och Så mycket bättre (underbart program!)medan de andra busade på ovanvåningen.
Mysigt.
När flickorna somnat såg jag Downtown Abbey.
Fy tusan vilket sorgligt avsnitt.
Satt här och lipade i soffan...
Lördagkväll=TV-kväll :)
Men lipkväll?
Skärpning.

I morgon, första advent.
Jag har dock missat att julkalendern på TV började IDAG! Gaaaaahhhh!!!!
Brukar den det?
Är jag helt borta?
Trodde det var i morgon...
Jag får försöka övertyga barnaskaran om att morgondagens avsnitt är det första.
Hm.
Kan bli tufft.
Men skönt att det är december, en ljus månad i det mörka;)
Mycket som ska fixas och förberedas.
En del som ska undvikas.
Typ nötter.
December är verkligen en nöt-månad.
Mina flickor är väldigt vaksamma på vad jag stoppar i mig.
E, 6 år, var förnuftig en gång och sa:

"Mamma, om du äter nötter tar det bara sex minuter så dör du. Så fort kan inte polisen köra. Så då blir du död. Därför kan du inte äta nötter."

Därför.
Undviker jag.
Nötter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar