torsdag 9 oktober 2014

Snuskiga varelser och oplanerad troschock!

 
"Bananflugan förökar sig snabbt, och eftersom den trivs i rumstemperatur och klarar sig bra på matrester och dylikt som föda ses den ofta som ett skadedjur. Den som önskar bli av med dem i bostaden eller liknande kan med fördel blanda till ett glas med en del vatten, några droppar diskmedel, en del vinäger och två delar honung. Flugorna dras till blandningen och drunknar i den. Det enklaste sättet att bekämpa dem är dock att se till att de inte kan föröka sig, genom att inte ha gammal frukt eller dylikt tillgängligt."


Jaha!?
JAHA!?!?!?!
De trivs JÄVLIGT BRA hos mig kan jag tala om!!
Och jag har ändå den renaste diskbänken av alla jag känner!!
Inte en endaste liten vindruveslarv förvaras utanför kylskåpet.
Dödsbrygden har jag blandat till ett oändligt antal gånger och placerat strategiskt på olika platser i huset.
ÄNDÅ DYKER DET BARA UPP FLER OCH FLER!
Jag blir i min renlighetsiver alldeles tokig!
Var kommer de ifrån?
Igår fick jag tips att hälla salt i alla avlopp.
Hjälpte det?
Nej.
I morse var det fler än någonsin av de här små snuskdjuren.
Usch!
"Bananflugan förökar sig snabbt /.../"
Jo tack.
De måste ligga (i) något så in i h-e!
"/.../ och eftersom den trivs i rumstemperatur /.../"
Mmm.
Jag har i och för sig tropiskt klimat i radhuset för tillfället.
Och inte blev det bättre igår av att unga väninnan tvättade och hängde upp tvätt från sex maskiner och körde torkskåpet i tre...
(Mitt hår kröp upp en halv decimeter vilket är en bra indikator på hög luftfuktighet....)
Även ikväll har vi haft det extremt varmt.
Visserligen tände jag åtta stearinljus på middagsbordet, och värmde några kanelsnäckor i ugnen men ändå......?
(Har inte haft någon värme på sedan i mars!)
Tjugofem grader!
Visade termometern i köket...
Okej.
Jag har jagat bananflugor också.
(Något svettframkallande)
I min blommiga tantklänning.
Och med ett perfekt - men förbannat tungt - mordvapen i händerna: dammsugaren!
Jag märkte nämligen att de små djuren inte bara är vidriga och äckliga utan även enormt slöa och saktfärdiga.
Så jag har sprungit runt med dammsugaren i hela huset, fram och tillbaka, upp och ner, och MÖRDAT!
Måste ha sett alldeles galet ut.
Och alstrat en hel del värme.
Men kände sådan otrolig tillfredsställelse;)
"Sug på den! HA!! Föröka er nu om ni KAN era små äckel!!!"
Barnen gav mig lite märkvärdiga blickar.
Men sa inget.
Man ska ju inte reta upp galna mammor - i tantklänningar och som springer runt med mordvapen - i onödan måste de ha tänkt....



 
I fyra dagar har jag jobbat med ett och samma projekt.
Suttit försjunken och räknat och sammanställt och skrivit, varit på plats och fotograferat, studerat kartor m.m. m.m.
Kanske inte så konstigt att jag haft lite överskottsenergi när jag väl kommit hem?
Mitt projekt handlar om gatubelysning.
Jag har inventerat en mindre ort på belysningsstolpar och jag har bekantat mig så väl med var och en att jag känner stolparna som mina egna vänner.
"Stolpe nummer fyra på Hittepåvägen" Jaså den!
Känns lite nördigt;)
(När jag uttalar ordet "nörd" tänker jag alltid på Tiffany Persson från Staffanstorp den gången hon åkte stadsbuss och frågade ett par killar - på sin breda skånska - "E ni såna därra NÖRDAR?")

Det har sina risker att vara så inne i sitt projekt att man glömmer vissa väsentliga saker.
Som till exempel att se till att man klätt på sig ordentligt efter ett toalettbesök.
När jag gick från toaletten till kopieringsrummet - en lagom liten sträcka genom korridoren - uppfattade jag plötsligt ett: "Psssssssst, K, klänningen...."
Bakom mig gick en manlig kollega och pekade lite försiktigt åt min bakdel.
Amen shit!!
Jag hade stoppat ner klänningen i strumpbyxan!!
Smakfullt.
Verkligen.
"Det är lugnt" sa han "De andra sitter i fikarummet."
Men.
Jag skämdes ändå.
TÄNK om jag istället varit på väg ner till receptionen för att ta emot ett besök?
DET hade varit riktigt pinsamt....
 

Min mamma, en riktig bullmamma:)
Inte nog med att vi fick kanelbullar häromdagen.
Nej, igår kom hon med ett lass supergoda köttbullar, färdigskalade potatisar i en kastrull och sky att göra sås på! Det är guld värt <3




Och unga väninnan hämtade barnen och lagade middag <3




"Bonde söker fru"
Framkallar skämskuddetvång;)
(Men Big Brother och Paradise Hotel - som går på kanaler jag inte har och det var därför valet föll på de kärlekstörstande bönderna - verkar vara heeeeeelt okej i jämförelse enligt unga väninnan...... Hmmmmmm.)




Sanitär olägenhet.
I allra högsta grad.
Bananflugor i vinet!!!
Där går definitivt gränsen....
Nej.
Det blir en liten jaktrunda med dammsugaren imorgon innan jobbet:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar