onsdag 28 november 2012

Helt lagligt men inte legalt eller vad?

Ååååååååh.
Jag kunde inte hålla mig.
JAG HAR GJORT DET!
Ja, jag har börjat JULPYNTA trots att man inte FÅR.
Förrän på söndag.

I måndags ondgjorde jag mig över att ett företag jag besökte hade satt adventsljusstakar i sina fönster.
"HUR kan dom göra så?? REDAN?? Det är ju inte KLOKT!!" mästrade jag för min arbetskamrat.
Han nickade stillsamt som om han höll med.
"Alltså - det är ju inte förrän på SÖNDAG!!! Kan folk inte VÄNTA???" etc. etc.

Men.

Jag orkade inte vänta.
Jag orkade inte vänta ut november.
Denna mörka, grå, kalla, tråkiga månad.
Förlåt alla som fyller år i november - men jag förstår inte meningen med denna månad...
Den är alltid en kritisk period i mitt liv.
Oktober kan vara så vacker, december är mysig, men november??
Det är så grått.
Kompakt mörker.
I flera veckor har jag suttit på mitt kontorsrum och stirrat ut i den fuktiga dimman.
Det är mörkt när jag stämplar in på morgonen, det är mörkt när jag stämplar ut på kvällen.
Där emellan är det...halvmörkt.

Så därför.
Ljusstakar och stjärnor i fönstren.
Vita julstjärnor (blommorna alltså) i vita krukor.
Advensstake med fyra röda stearinljus.
Ja.
Det känns genast bättre.
Och det är ju inte straffbart att julpynta före den första advent...
När jag körde till träningen upptäckte jag att det finns fler hedningar.
Det legitimerar mitt eget brott, haha...

Jag köpte de första julklapparna idag också.
Lite spontant så där.
Och barnens adventskalender är ordnad.
Det blir inte 72 paket.
Nej.
Kör en annan variant i år.

Igår gick glödlampan till ytterbelysningen sönder.
Stön.
Inte längesen jag bytte.
Hittade bara en 60W-lampa.
Ja.
Det fanns inget alternativ.
Nu lyser jag upp inte bara min egen lilla täppa utan hela gatan och säkert ett par kvarter till längre bort...
Här var det ljus...
Måste nog leta lite till;)
Jag vill ju inte att förbipasserande ska bli bländade...

Kan inte lägga in fler bilder i bloggen.
DET är katastrof.
Finns säkert ett sätt men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.
Synd.
Jag tog ju bilder på mitt julfuskande...


Mysteriet är löst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar