lördag 15 februari 2014

Smolk i glädjebägaren....

Skolfrågor.
Finns mycket att säga, tycka, debattera.
Alla har gått i skolan - därför kan alla säga att de är experter på just ämnet skolan.
Vi som är utbildade pedagoger, vi får faktiskt säga att vi är lite mer experter.
Sju stycken.
Som håller ihop efter de där tre och ett halvt åren på lärarhögskolan.
Vi träffas tre gånger om året.
Äter gott, dricker gott och pratar.
Om skolfrågor.
Mycket.
Blir naturligtvis så.
Ingen av oss sju arbetar dock som det vi är utbildade till - nämligen klasslärare.
Tre av oss har helt hoppat av karusellen.
De fyra som är kvar står på ett sätt bara med ena benet bakom katedern.
Fast knappt ändå.
Forskartjänst, vikarierande rektor, fackliga frågor på halvtid, resurspedagog.
Undrar hur många av de andra vi gick tillsammans med på utbildningen som fortfarande arbetar som klasslärare.
Om de ens började?


När jag hör de stundtals livliga debatterna om olika synsätt på lärande, om elever, om föräldrar, om budgetar, så lutar jag mig tillbaka och andas ut.
Av lättnad.
Lättnad att jag tog steget och stängde dörren till klassrummet.
Jag får lite perspektiv på problem och problem.
Mitt största bekymmer på jobbet inträffade igår när jag gick från cafeterian.
På fredagar är det kokta ägg (fredagsbonus) och då blir det lite mer att balansera på lilla sladdriga papptallriken.
Ska man då också vara vår assistent behjälplig och får för sig att man ska ta posten från postfacket på väg tillbaka till kontoret, ja då är katastrofen ett faktum.
SPLASCH!
Så ligger smörgåsen med kaviar upp-och-ner på golvet.
Och ägget hittade en annan väg.
FAN!
En stor jävla kladd med kaviar som man fick torka upp medan folk gick småfnissandes förbi.
Ja.
Det var ju ROLIGT!
(Men ingenting jämfört med vad jag fick ta del av igår.
Jag blir mörkrädd.)


Ungefär lika roligt som att jag blev fotograferad av en fartkamera på väg från gårdagens middag.
FAN!
Igen.
På exakt samma ställe som för ett-och-ett-halvt år sedan.
Hur kunde det hända?
Jo.
För att jag aldrig kör till de här träffarna.
Och vad kan man dra för slutsats av det?
Jag ska dricka vin.
I fortsättningen.
Precis som jag brukar.
Inte köra bil :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar