onsdag 11 juni 2014

Den blomstertid nu kommer :)


Fasters lille sötnöt firade sin första nationaldag.
I Danmark?




Min egen nationaldag firades med fina och vackra väninnor.
Och en massa små munsbitar.
Samt färgglada drinkar ;)



Och kvällen efter blev det grillpartaj.
Återigen en massa gott - både fast och flytande.
Jajamen :)



Och som om det inte vore nog med festligheter på en och samma helg, så passade unga väninnan på att fylla år <3





Vi går mot skolavslutningstider.
E provade ut - och valde - ett par nya brillor.
Tar dock ett tag innan de är klara så till avslutningen hinner de inte komma.
Synd.
Hon är såååååå cool i dem <3





Och avslutningstider innebär trivselkvällstider:)
Fotbollsgolf över stock och sten.
Mest över stock och sten faktiskt.
Lilla L kan inte sparka så långt - även om hon har bra kräm i dojan;) - så jag räknade bara varannan spark.
Typ.
Gick bättre för E.
Hon har "boll" i sig.
Måste hon ha efter mamma;)
M:s spel missade jag helt.
Hon ville inte vara i mammas, pappas och systrarnas lag, guuuuuud så töntigt;)
Utan med kompisarna såklart....





"Lille nationaldagsafton" ville jag fira genom att äta god mat och mysa med mina flickor.
Det var MIN ambition.
Är emellertid svårt att få dem på samma linje.
De vill bara leka.
Så fort vi kommer hem från dagmamma, fritids och jobb så är det vanligen "Jag går ut/Jag går till grannarna/Jag cyklar en runda".
Jahapp.
Men jag gav mig inte.
Gjorde mig till alldeles förskräckligt och lagade thai-mat (som ingen direkt applåderade eller gjorde vågen för...) och marängsviss.
Marängsvissen gick hem.
Var så in i h-e gott och vi åt så vi mådde illa.
Inte att rekommendera;)
Men.
Om fyra personer delar på 1 l vaniljglass, 3 dl vispad grädde, en halv påse maränger, 1 l jordgubbar och några strängar chokladsås så är det kanske förståeligt....;)





Som vanligt efter en barnvecka såg huset ut som en katastrofzon.
Jag fick anlita barnarbetare för att hinna:)
Mot betalning rensade E och M ogräs mellan plattorna på framsidan av huset.
De jobbade på en hel timme i stekande sol.
Och resultatet blev bättre än när jag själv gör det!
Kan det vara värt.
Får jag ha i åtanke framöver;)





Man får ta vara på det vackra vädret.
Nu.
Måste man göra det.
Inte vänta till de få futtiga semesterveckor man har.
Man ska använda sina sommarkläder, sitta ute på terrassen på kvällarna och överhuvudtaget känna av och njuta av sommaren.
För den är här nu!!
Även om man måste jobba lite på dagarna;)
När någon på jobbet igår påpekade att "Oj, vad somrig du är idag!?" så svarade jag självklart att det är för att det ÄR sommar.
(När man är kommunalt anställd och fyller 40 år får man FEM extra semesterdagar. Hallelujah! Och man får dem redan i början av samma år som man fyller!! Hallelujah igen! Enda anledningen till att jag längtar :)



"Kristinas klädkammare" har haft sin första kund!!
Min fina väninna A var och botaniserade i min garderob förra veckan.
Tre klänningar med matchande skärp och strumpbyxor valde hon ut.
Ovan syns hon i en av mina "tantklänningar" - så snygg!
Måste utöka verksamheten.
Någon gång.
Fast nog ingen bransch som fungerar så bra i den här hålan;)
Men på kompis-basis i alla fall!





När jag berättade för unga väninnan att jag skulle på utfärd idag utbrast hon föraktfullt samtidigt som hon kvävde ett fniss:
"UTFÄRD??"
Jag: "Eh....ja?"
U.V: "Men UTFÄRD? Vad är det för ord? Hur gammal är du?"
(Tjaaaaaa. Snart 40. Fem extra semesterdagar du vet.....;)




Oavsett ordval så har jag varit på en mycket trevlig, välorganiserad och givande utfärd.
Sammanlagt fyra studiebesök och tre matstopp:)
Hade jag haft pengar skulle jag satsat på solceller, så intressant och häftigt sätt att utvinna energi på.
Eller så blev jag bara väldigt övertygad efter att ha lyssnat på solcellsentusiaster ;)
En grön vägg skulle jag också vilja ha.
Såååå snyggt!
Så om några år - när jag blivit rik och allt det där - så kanske mitt radhustak är täckt med solcellsplattor och mina utvändiga radhusväggar täckta med gröna perenner;)




Imorgon är det skolavslutning för två av mina flickor.
Inte i kyrkan.
Utan i idrottshallen.
Nytt grepp?
Eller kanske för att idrottshallen är så mycket större än kyrkan?
Oavsett lokal så MÅSTE jag höra barnen sjunga "Den blomstertid nu kommer".
Och jag ska sitta med darrande underläpp, tårar i ögonen och ett fåraktigt leende och bara känna att nu, nu är det sommar på riktigt!


Med lust och fägring stor
Du nalkas ljuva sommar
Då gräs och gröda gror
Med blid och livlig värma
Till allt som varit dött
Sig solens strålar närma
Och allt blir återfött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar