söndag 8 juni 2014

Katter är narkomaner!?


Bara en har ett synfel och behöver.
Men ytterligare två vill ha för att de tycker det är snyggt.
"Nej men självklart ska ni få vars ett par för niohundra spänn bara för att sätta i fönsterglas! Mamma är gjord av pengar!"
Jag tycker också att det är tjusigt med glasögon.
Det finns så många snygga bågar.
Dessutom ger glasögon ett intelligent intryck.
När någon ställer en fråga tar man av glasögonen, gör en konstpaus, biter lite lätt i ena skalmen, ser lite "svår" ut (som om man tänker) och sen svarar man.
När jag var liten hade glasögon en töntstämpel.
Jag tror den synen (hahaha!) har ändrats.
Idag är det coolt att ha glasögon.
Fast det tyckte inte E från första början.
Hon skämdes och vägrade ha dem på utanför hemmet.
Nu säger hon att hon inte kan vara utan dem:)
Vi var hos ögonläkaren i veckan som gick.
Synen hade försämrats lite och därför blev det även ett besök hos optikern.
Systrarna ville tvunget med.
Men de fick faktiskt inga.
Hur snyggt det än är;)

Vi är mitt inne i avslutningsturbulensen.
Livet rusar på i 190 och inte förrän i eftermiddag har jag tagit det lite lugnare.
Och då fick jag nästan tråkigt.
Det var ett tag sedan.
Jag hade tråkigt alltså.
Efter tjejkväll, grillkväll och födelsedagsbrunch på en och samma helg var jag dock ganska trött.
Och seg.
Klippte gräsmattan och städade flickornas rum i slow motion.
Tänkte bara ta en liiiiiiiten paus och satte mig därför i solstolen.
Kroppen blev alldeles tung och jag hamnade i någon slags dvala.
Hörde hur grannen på andra sidan staketet kom ut och satte sig och plötsligt hörde jag honom snarka:)
Så skönt.
Sedan ryckte jag till tre gånger av att jag själv snarkade!!
Hm.
Var emellertid en välgörande paus.
Fick extremt mycket energi, snörade på löparskorna och gav mig iväg.
Det gick inte snabbt....men sprang kanske 9 km.
Bara åtta veckor kvar till Midnattsloppet och jag har knappt hunnit träna på sistone.
På torsdag är det skolavslutning och därefter hoppas jag att det lugnar ner sig lite...

Grannen mitt över gatan har under de senaste veckorna haft en massa projekt i trädgården.
Varje gång jag kommit utanför ytterdörren på helgerna så har han varit ute och grävt och burit och lagt plattor.
Igår studerade jag hans senaste projekt som går ut på att göra det snyggt kring barnens pool.
Vi diskuterade och jag höll med om att det var bra idéer.
I morse gjorde han något helt annat än det vi kommit fram till.
Hans fru tyckte inte likadant som vi, haha!
Men det blir fint vilket som.
Bara liiiiiiite mer jobb nu efter att frun i huset la sig i;)

Jag har inte så många projekt i trädgården.
Jag borde.
Men allt är en kostnadsfråga.
Det ser emellertid fint ut med alla blommor som växt sig stora och kraftiga.
Bland annat kantnepetan som blivit enorma!
Jag har undrat om de i dagligt tal kallas för "kantmynta" eller "kattmynta"?
Katter tycker nämligen om att rulla ihop sig bland nepetan.
Jag undrar om nedanstående kan vara sant?

Därför är katter så förtjusta i kattmynta


Enligt zoologen Desmond Morris är katter narkomaner. Kattmynta innehåller en olja - hepatalakton – en omättad lakton, som hos vissa katter fungerar som marijuana gör på vissa människor.
Genom att inandas doften av kattmynta – Nepeta cataria – får katten en ”tiominuterstripp” i fullständig extas. Även reserverade kattpersonligheter kan hamna i rent upplösningstillstånd, när de utsätts för myntans kemiska förening men kattmyntan orsakar inga bestående skador, dock kan katten bli tillvand om den utsätts för ofta. Tilläggas bör, att kattmyntan vanligen används färsk eller torkad i kattleksaker.
Samma reaktion hos katten kan uppnås med inandandet av Valeriana officinalis-droppar, som i små doser framkallar excitation men verkar förlamande i stora doser. Ett fullständigt mysterium är, att om katten slickar i sig kattmynta eller valeriana fungerar växterna som lugnande medel. Hur de kan vara ”uppåtjack” på utsidan och ”nedåtjack” på insidan är fullständigt förnuftsvidrigt.
Alla kattdjur, även lejon, reagerar på samma sätt men alla individer reagerar inte. Cirka 50 % av våra tamkatter, honor såväl som hanar och kastrater reagerar positivt på dessa dofter.


AnnaStina Kitsnik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar