torsdag 19 juni 2014

Hela året har jag väntat på juni, juli, augusti :)


Ganska glad ändå!




Pricknick på gräsmattan!




Och lördagsmys i syrénbersån!




Vilket fantastiskt väder det var i helgen som gick!
Hela livet pågick utomhus.
Tyvärr fick vi hålla till på tomten då L:s vattenkoppor precis brutit ut.
Inget solande eller badande för henne...





På söndagen kom min grill äntligen ut från vinterförvaringen i förrådet.
Lite sen premiär men dock premiär!








Förra veckan var en händelserik arbetsvecka.
Bland annat utfärd till Helsingborg och massor med intressanta studiebesök.
Vi tittade exempelvis på en sådan här växtvägg.
Traditionella perenner som man "planterar" otraditionellt i speciella fickor och med ett speciellt bevattningssystem.
Coolt.
Men lite dyrt kanske.



Och på fredagskvällen hade vi ett litet grillgille för två arbetskamrater som går i pension!
Alltid tråkigt när folk man gillar ska sluta.
Jag har ju jobbat med dem i fyra år trots allt.
Men det kommer i och för sig nya.
Arbetskamrater alltså.
Hela tiden :)
Vår avdelning växer och det är ju kul!





Tips: Ställ inte ketchupflaska i plast för nära grillen.






E fick sina nya coola brillor i tisdags.
Jag var inte hemma när hennes pappa kom och lämnade dem så inte förrän i gårkväll började jag fundera på vart de gamla tagit vägen.
Jag utbrast: "Men E, var är de gamla glasögonen??"
Jag borde veta bättre än att ställa en sådan fråga.
I alla fall till henne.
Helt självklart svarade hon: "I fodralet. Var annars?"
Såklart.





L har varit mycket tålig och det har inte märkts mycket att hon har vattenkoppor.
Mer än att hon haft lite febertoppar mellan varven och sovit några timmar emellanåt.
Mamma och unga väninnan har varit här och passat barnen hela veckan så att jag har kunnat jobba.
Otroligt mycket värt för mig!




Igår fick unga väninnan för sig att hon och barnen skulle göra flädersaft!
Gott förslag:)
Min enda uppgift de närmaste dagarna är att röra om då och då i hinken :)
Ja.
Och sedan ska det silas.
"Vi måste ha flaskor!" sa unga väninnan.
"Äh, vi häller i plastburkar och stoppar i frysen."
Nja.
Nu tänkte hon sig mer att det skulle se lite snyggt ut med fina flaskor och fina gamla korkar.
Jahaaaa.....
Jag tänkte praktiskt:)




Det är mycket fokus på fotboll nu.
Lite lagom fokus i det här hemmet.
Det är mest jag och E som tittar.
"Jag älskar fotboll" säger hon och myser ner sig bredvid mig i soffan.
Ett nytt inslag är den där sprayen domaren använder när spelarna ska hålla avstånden.
Vilken uppfinning.
Jag ser en hel del användningsområden för egen del.
Om man till exempel måste parkera i fem minuter för ett snabbt ärende och det inte finns några lediga parkeringsfickor.
Sprut, sprut, så har man snabbt och lätt fixat en tillfällig parkering;)
När barnen slåss i baksätet, målar man en skiljelinje och hotar med rött kort om någon gör ett övertramp.
När man är ute och dansar och inte vill att någon ska tränga sig på, "App-app-app, det här är VÅR zon, back off!"
Tja. 




Igår, när jag kom hem efter jobbet, hade unga väninnan förberett en liten grillfest.
Jag fick semesterkänsla av att se henne och mina barn i bikinis utspridda på gräsmattan.
Jag slängde av mig arbetskläderna och anslöt.
Ljuvligt!
Och lite tungt i morse......



Före middagen var E ute och cyklade tillsammans med grannflickan H.
De var bland annat på lekplatsen.
Då kom det fyra killar i samma ålder och började trakassera flickorna.
Först hade de sagt att E var ful.
(Jävla elaka ungar!)
Sedan hade de sagt att hon hade för stor cykel.
(Och??)
Och därefter avrundade de små änglarna med att kalla flickorna för "Jävla hora" och "Jävla fitta".
Välartade små gossar.
Jag blir vansinnig när jag hör sån't.
Så jag bad E och M (som också hade sett dem när hon hämtade hem E) peka ut de små tuffingarna i fotokatalogen.
De fann genast den pojke som uttalat de vackra orden.
Jag letade upp telefonnummer, ringde upp och fick tag i mamman.
Jag presenterade mig och undrade om hennes son varit ute och lekt den senaste halvtimmen tillsammans med några andra killar.
Jo, det hade han.
"Jaha" fortsatte jag "Min dotter kom hem och berättade att han kallat henne för bland annat jävla hora och jävla fitta. Det tycker inte jag är så trevligt."
Det blev först knäpptyst och sedan drog kvinnan i andra änden ett djupt andetag och sedan sa hon, något spänt:
"SÅNA ord kan inte min son!"
(Yeah, right)
"Så skulle han ALDRIG säga!"
"Nähä" sa jag "Men det säger min dotter, och så var det tre killar till och jag tänkte ringa deras föräldrar också om du kan ge mig namnen på dem?"
Jag fick namnen och hon lovade att prata med sin son och sedan återkomma.
Jag tänkte fortsätta ringa men unga väninnan tyckte jag skulle avvakta tills den första mamman ringde tillbaka.
Hon ringde aldrig.

Jag kände mig ändå nöjd efter telefonsamtalet för jag kommer ALDRIG att acceptera att någon kallar mina barn för hora eller fitta eller något annat liknande.
När de blir lite äldre ska jag lära dem vad de kan svara men jag kände att kommentaren
"Jaha, men du har ju liten snopp" kanske inte är rätt sak att säga när man är åtta år....





Bara en vecka kvar!
Sedan är det SEMESTER:)
Men först - lite midsommarfirande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar