onsdag 12 november 2014

Jag visste det!!

"Vi läser långsammare på skärm än på papper. Ögat får anstränga sig mer. Enligt undersökningar som gjorts av läshastigheten hos olika personer tar det i genomsnitt ca 25 procent längre tid att läsa text på en skärm.

Vi läser också på ett annat sätt när vi läser på skärm än på papper. Vid skärmläsning är synfältet begränsat. Vi ser bara det som står på skärmen. Därför skumläser vi och hoppar otåligt fram och tillbaka i texten för att hitta det vi söker. Läsning på papper innebär däremot ett lugnare tempo. Vi har en bättre överblick, ser sammanhang lättare och vet var texten börjar och slutar.

Texter på skärm ställer stora krav på överskådlighet. Det är viktigare att använda tydliga rubriker, kärnmeningar som lyfter fram det viktiga i styckena, punktlistor och uppställningar. Det är också viktigt att skriva kort och enkelt! Långa och krångliga meningar passar inte i texter som ska läsas på skärmen."

(Källa: "Att skriva bättre texter", Ehrenberg-Sundin m.fl.)

Jag tillhör dem  som skriver ut mina mail/e-post (inte alla dock) på papper...
(Jag tillhör säkert en relativt ovanlig skara i dessa high-techdagar... Bara ordet "high-tech".......Suck.)
En "såndäringa" MILJÖBOV är jag med andra ord.
Men jag kan inte TA TILL MIG text på en skärm.
Den känns inte verklig förrän jag har den i tryckt form.
Dessutom vill jag kunna göra anteckningar, stryka under och stryka över.
"Men det kan man ju göra på datorn..." säger då någon besserwisser i lite nedlåtande ton.
Mmmmmmmmmm.
Det kan MAN säkert.
Men för mig, som gör det så sällan, innebär det att det tar en hel eeeeeevighet innan jag hittat de förbannade knapparna med pilar och streck och färger.
Och jag kan inte komma ifrån att jag älskar att använda en vanlig hederlig penna och ett papper:)

Jag tillhör också dem som köper böcker.
Vanliga tryckta böcker av papper.
Som man kan bläddra i.
Jag älskar böcker.
Omodernt.
Jag vet.
"Du kan ju ladda ner e-böcker  till din Ipad. Skitsmidigt!" fortsätter besserwissern.
Mmmmmmmmmm.
Fast jag har ingen Ipad.
Och dessutom undrar jag då hur man markerar var man slutat läsa för stunden?
Verkar vara jäkligt knepigt att vika ett hundöra på en Ipad.

 
Radhustanten applåderar!!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar