tisdag 23 oktober 2012

Den som lever får se...

Igår blev trappan klar!
Och den blev så levandes grann;) 
Även duschen är fogad och fixad så nu är det bara några småsaker kvar.
Lucka ovanför spisfläkten till exempel.
Som synes...
Det är alltså inte ett medvetet trendigt inredningsval.
Som någon trodde...
Pappa satte upp en hylla ovanför köksbordet till alla mina två kokböcker.
(Nej. Jag har fler. Kokböcker alltså. Inte hyllor till kokböcker. Nånstans. Men egentligen klarar jag mig med "Vår kokbok"...)
Rolig post får man också när man flyttat till hus!
Idag kom "Vi i Villa" och ett erbjudande från Lantmännen.
Hahahahaha!
Toooooo late ;)
(Eventuellt kan jag sätta Vi-i-villa-tidningen på hyllan...?)

Mamma levererade sina goda pannbiffar med lök, sås och potatis till oss!
Jädra lyxigt alltså.
Bara att tända några ljus, värma maten och slå sig ner.
Var jag värd idag.
Har varit aningens körigt.
Vid elvatiden ringde M:s fröken och sa att M inte mådde bra.
Jag körde och hämtade henne direkt.
Var tvungen att handla några saker - som jag hade tänkt ordna med på min lunchrast - så jag stannade till utanför dyr-kiosken vid torget.
Ville inte släppa bilen - med M i - ur sikte.
(Kör ju runt fula gubbar i rostiga bilar i byn nu igen...)

Eftersom det stod en liten dräktklädd dam före mig i kassan - som inte hade det miiiiiinsta bråttom eftersom hon hade en lååååång utläggning för personalen hur länge hon spelat lotto och hur länge hon använt samma rad "Jaha, jag har minsann haft samma i 50 år, hihihi" och personalen hihihi:ade artigt tillbaka - så hann jag plocka på mig lite mer än det var tänkt från början...
När jag betalt - trehundrafemtio jävla kronor!!! - frågade jag om jag fick växla en tjuga till två tior.
"Ska fråga" sa den unga expediten och försvann.
Kön bakom mig växte.
"Nä tyvärr" sa hon när hon återvände.
DÅ.
Kunde jag inte hålla truten.
"Men allvarligt talat. Jag har handlat för TREHUNDRAFEMTIO (FUCKING JÄVLA) KRONOR och jag kan inte få växla en tjuga mot två TIOR????????"
Hon slog ner blicken.
Ja, jag vet att det var elakt av mig för hon var inte otrevlig på något sätt utan följde bara sin chefs uppmaning och jag borde bara sagt tack och hej och bara gå ut så som man gör men jag kunde liksom inte låta bli att ge henne "Jag-idiotförklarar-dig-blicken", fnysa HÖGT och vända på klacken.
Moget.
Verkligen.
Men jag förstod inte varför det inte gick.
Att växla.

Igår hade vi en väldigt givande och intressant dag på en konferensanläggning.
Det handlade om attityder och förhållningssätt gentemot kunder.
TÄNK om jag gjort som "dyr-kiosken" i mitt arbete.
Hade ju aldrig fungerat.
Visserligen har jag lagar och regler att följa men jag kompromissar ofta så att det ska bli så bra som möjligt.
Varje dag kopplas samtal till mig som absolut inte ska till mig.
"Har du hand om det och det? Vet du vart jag ska vända mig? Du är den fjärde personen jag blivit kopplad till!!"
Jag hade ju kunnat svara att jag inte vet och jag kunde struntat i att hjälpa.
Så enkelt.
Men jag kan inte göra så.
Jag letar telefonnummer och fixar och ringer tillbaka...
Fastän jag egentligen inte behöver.
Oh.
Så duktig jag är.
Nej.
Jag menar inte det.
Men ibland kanske man ska vara lite TILLMÖTESGÅENDE...
Eller TILL MÖTES GÅENDE :)
Då blir folk så nöjda och glada.
För en liten sak.


Semester 2005 med en liten M. Skönt. Trots regn hela veckan...


M mådde bra av att vara hemma hela eftermiddagen och vila.
Jag körde tillbaka till jobbet och åt lunch på fem minuter.
Ajajaj, inte bra.
Har varit få "Dagens" för mig på senare tid.
Dumt.
Och farligt för hälsan.
Att äta lagad husmanskost mitt på dagen är mitt absolut bästa hälsotips!
Att lämna arbetsplatsen, att sitta ner och tugga maten i lugn ro, prata med någon kollega om allt mellan himmel och jord tror jag är väldigt välgörande.
Man blir mätt, känner inte det där "suget" på eftermiddagen som så många pratar om, utan står sig till kvällsmaten.

Och kvällsmaten ikväll var superb!
Tack mamma <3
Tack också för att du passade flickorna så att jag kunde sticka iväg och träna.
DET behövde jag.
Har varit så trött och seg på sista tiden - har tränat för lite - och jag var tvungen att röra på mig.
(Eller så får jag köpa sån där tjing tjosan, som man blir pigg av, i hälsokostaffären kanske?)
I omklädningsrummet träffade jag min väninna M.
När vi kom in på gympagolvet fick jag såna flashbacks till sommaren-96...
Vi var liksom lite matchade...
Jag hade rött linne och svarta byxor, hon svart linne och röda byxor...
Vi stod bredvid varandra inledningsvis och var totalt samkörda.
Precis som förr ;)
Fast då hade vi hot pants.
Hon orange och svart top, jag svarta med orange top.
Så SPEXIGT!
Tyckte vi då.
De där heta byxorna hängde med hela sommaren.
Vart vi än skulle, haha!
Platåskor på fötterna.
Jädrar så porrigt...

The road to hell is paved with good intentions...
Hejj mackarenjja... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar