fredag 19 oktober 2012

Nu är det vår!?

När man äntligen hittat två vantar, i röran, som passar ihop x 3 så börjar fåglarna kvittra!
L hittade en nyckelpiga idag och grannens katt har gömt nyfödda källingar bakom vedhögen!!
Skönt.
Slipper jag investera i nya vinterdäck.
Den här veckan i alla fall :)

Idag började barnveckan.
Jag lever ett randigt liv.
Två olika liv om man så vill.
Ett med barn.
Ett utan.
Varannan vecka.
Det har i och för sig varit mycket med barnen den här veckan ändå.
Utvecklingssamtal, handbollsträningar och föräldramöte.
Fast så är det ju.
Förälder är man på heltid.
Nu är det emellertid "min" vecka, flickorna hämtades efter jobbet.
Vi har ätit pizza och godis, sett barnprogram och läst sagor.
Nu är det bara jag och nioåringen som är vakna.
Vi tittar på X-Factor och småpratar.
Okej.
Jag har datorn i knät och hon spelar spel på min mobiltelefon.
Också.
Sådan skillnad mot när jag själv var nio år.
Min mamma hade minsann ingen dator i knät en fredagskväll.
Den var väl inte ens uppfunnen...
Datorn alltså.
Ännu mindre iPhone:n...:)
Vad gjorde vi då??
Vi satt nog i den beige noppiga soffan och drack saft, jag och brorsan.
Pappa satt i fåtöljen.
Såklart.
Och inte drack han saft inte ;)
Mamma höll förmodligen på med nåt i köket.
Jag var nio år gammal 1984.
SHIT!
Så länge sen det var!!
På lördagsmorgonen var det jag som gick till bageriet och köpte franskbrödsbullar.
De skulle vara mörkbruna ovanpå.
Tyckte mamma och pappa.
Ibland var brorsan med - han var ju dock bara fyra år - och då köpte vi lördagsgodis till kvällen.
Godiset låg i burkar bakom disken och man fick peka.
"En sån...en sån....en sån...."
Brorsan kan ju inte ha sett ett dugg.
Måste ha varit jag som valt.
Han sa aldrig nåt heller.
Bara stod tyst vid min sida och väntade.
Vi lämnade bageriet med en stoooor påse bullar och varsin liten påse godis.
Godispåsarna la vi i fruktkorgen på soffbordet och därefter åt vi frukost i flera timmar.
Vad jag kommer ihåg.
Vi hade ALLA pålägg.
Så ville pappa ha det.
På kvällen, när familjen satt samlad framför TV:n, fick vi öppna våra påsar.
Och varje gång, fanns det halvätna godisbitar i påsen!!
Pappa hade "smakat"...
Alltså tagit en tugga och sen lagt tillbaka!!
Alltid!!
Sjukt.
Traumatisk uppväxt, hahaha!
Och för inte att tala om alla ärvda kläder!!
Från mina två äldre POJKkusiner.
"Men de här fina grå manchesterbyxorna kan ju K ha, jättebra, eller varför inte dessa vinröda?? Ursnyggt!!"
Mmmmmmmm.
Jätte.
Nu var det kanske i och för sig modernt med manchesterbyxor och jag fick inte göra mina klädval själv.
Men aldrig att ett par såna kommer på den här kroppen igen...

Fast nu är det ju vår.
Eller i alla fall var det våraktigt väder idag.
Shorts i morgon då??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar