torsdag 23 maj 2013

A clean house...

Klinta 2012

7 grader.
Celsius.
Temperatur kl. 07:15 i morse.
Sådär.
Tycker jag om det.
Flickorna valde shorts.
Förvisso med leggings under.
Men nja.
Kanske ett felaktigt klädval.
Sov med ytterdörren stängd i natt.
Alltså inte bara låst.
Utan stängd.
Det gjorde vi nämligen inte förra natten.
När min juuhuu-väninna gick hem i förrgår stängde och låste jag dörren.
Trodde jag.
När L kom och väckte mig på morgonen frågade hon:
"Mamma, varför är dörren öppen?"
Alltså öppen cirka 5 centimeter...
GAAAAAAHHH!!
Återigen frågar jag mig om det står riktigt rätt till i hjärnkontoret hos den här kvinnan...

Fyra veckor till semesterledighet.
Jag behöver semester.
Jag känner mig grå och sliten.
Och framförallt har jag så ont i min rygg.
Ringde kiropraktikern i går och fick en "akuttid".
Han tryckte och knäckte och lossade låsningar (och fy vad det krasade och knakade) och som avslutning fick jag akupunktur.
Kände mig mjuk och ledig i kroppen när jag gick (skuttade) därifrån.
I morse kunde jag emellertid knappt stiga ur sängen...
Fick dessutom veta att det går åt så mycket energi för kroppen att ta hand om det onda att det kan påverka humöret, endorfinerna.
Tack.
Jag har undrat.
Undrat varför jag känner mig så låg.
Undrat varför jag inte orkar ta ut mig ordentligt när jag springer.
Har nog sin förklaring där.
Alla döttrarna vaknade med nackstelhet och ryggont i morse.
Är det smittsamt??
Vi stod i en ring i köket och gjorde stretchövningar.
Tills någon kom på att rullgardinerna inte var neddragna.
Pinsamt.
Vår/sommar 2012


En arbetskamrat sa att jag var tjusig i dag.
Hade kunnat slänga mig om halsen på honom och tacka för komplimangen, jag blev så glad.
Fick ett fint halsband av mamma som jag har på mig :)
En annan arbetskamrat bjöd på frukost.
Bland annat en morotstzatziki (fantastiskt god) innehållande så mycket vitlök att vi alla har avbokat samtliga besök...
För övrigt har jag toppenarbetskamrater.
Alltid högt i tak här.
Lagom rått men hjärtligt och vill man skratta finns det oftast läge.
Vi har de mest spridda samtalsämnen man kan tänka sig, från normala ämnen som gårdagens sporthändelse på TV till mer abnorma som till exempel hur man tillagar fågel i en uppsprättad säl...
Ja, det där sistnämnda vet jag inte vem som kom in på...
Lite sjukt samtalsämne faktiskt.
Idag berättade en kollega om att hon fått tillsägelse av polisen för att hon kört för SAKTA ;)
Hon körde en kväll på Österlen, barnen sov i baksätet och hon tittade på och njöt av solnedgången.
Det fanns inga andra bilar förutom då en polisbil som körde upp precis bakom henne, stoppade henne och undrade om hon var full.
"Nej, man jag har ätit jävligt mycket vitlök!"
Så man får ju passa sig när man kör hem efter jobbet senare...

Jag blev stoppad en gång i en vanlig rutinkontroll.
Mamma satt bredvid och två av flickorna satt i baksätet.
Den tredje låg i magen.
Och det var inget som gick att dölja om man säger så.
Poliskonstapeln bad mig stiga ur bilen.
Det tog en stund, var ju inte direkt smidig i flodhästkostym.
Han bad mig därefter att blåsa i alkoholtestet.
Jag log snett och sa till mamma:
"Vilken tur att jag bara drack två öl i går, hehe."
Polismannen drog inte det minsta på munnen.
Näha.
Så jag fick ju blåsa även om det kändes superfånigt med en åtta månaders gravidmage...

Tuuuuur att det inte fanns någon sådan kontroll en gång efter en eftermiddagskonferens på den första skolan där jag jobbade...
En av mina dåvarande kolleger - som gått i pension - kom till vår konferens och bjöd på en kaka.
Eller en slags tårt-kaka.
Hennes man hade varit konditor och hon ville prova att baka den här tårt-kakan som var så god.
Vid första tuggan tyckte jag att den smakade lite väl mycket...spriiit.
Men jag sa inget och tuggade oberörd vidare.
Fast...tårt-kakan var inte jättegod.
Spritsmaken var för dominant.
Ingen annan sa något heller.
Jo, någon frågade lite försiktigt vad det var för ingredienser och den före detta kollegan räknade upp dessa.
Mycket riktigt, likör var en.
Två DECILITER!
What?!
Det visade sig senare att kollegan läst fel i receptet.
Det skulle vara två MATSKEDAR.
Jag kan ju säga, att hade vi blivit stoppade och fått blåsa, så hade vi åkt fast för rattonykterhet allihop.
Och ingen hade trott oss om vi sagt att vi bara ätit en kaka...
"Mmmmmmmm, eller hur....??"
Tidningsrubriken skulle bli: "Fem småskolelärarinnor fällda för rattonykterhet efter eftermiddagskonferens!"

Läste ut Sandra Gregorys bok på bara några dagar.
Den var bra, men även om hon beskrev hur det var att sitta fängslad i Bangkok Hilton och senare en fyra-fem olika fängelser i Storbritannien så kändes den ändå, hur ska jag säga, förmildrande.
Som om boken förskönade på något sätt.
Jag blev inte riktigt berörd.
Lite underligt eftersom det som beskrevs i boken var något av det värsta och mest makabra man kan vara med om.
Nu har jag gått över till en lättläst Agatha Christie och efter det blir det nog Björn Hellberg.
Kommunens bibliotek har en en hylla här på kontoret där de servar oss med nya böcker med jämna mellanrum.
Toppen.
Och gratis nöje.
Förra sommaren läste jag ju Björn Ranelids "Kvinnan är första könet" ;)
Jag har blivit lite trött på Tio-i-topp-listan av pocket i mataffären.
Måste varva.
Fast "Sju jävligt långa dagar" var bra!
Och ja.
Jag tycker om att hålla en bok, av vanligt papper, i handen...

I morgon ska flickorna till sin pappa.
Eller fel.
De ska ut och tälta med sin pappa.
Och en hög pappor och barn till.
En tradtion de haft i sju år nu tror jag.
Barnen älskar det.
Massor med kompisar, leka, bada, fiska, grilla, slippa duscha och borsta tänderna ;)
Fäderna älskar det.
Massor med kompisar, leka, bada, fiska, grilla, slippa raka sig, dricka öl och whisky och ljuga för varandra vid lägerelden ;)
Vi mödrar har aldrig blivit tillfrågade om att närvara.
Skönt.
Jag förstår heller inte tjusningen med att ligga i en svettig sovsäck, slåss med mygg, lukta rök och gräva min egen toalett.
Jag förstår tjusningen med att ligga i en skön säng med fluffiga kuddar, läsa ett modemagasin med blanka blad, äta praliner, dricka bubbel och kunna ta en varm dusch.


Jag skulle vilja tycka att budskapet ovan är roligt.
Tyvärr har jag självdistans.
Och inser att det är sant.
Delvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar