måndag 27 maj 2013

Goda grannar

Mors Dags-present från min älskade M <3


Stämplade in före klockan sju imorse.
Stämplade därför ut lite före halvfem i eftermiddags.
Gräsmattan behövde klippas.
Ogräs (läs kirskål) behövde rensas.
Det som såg ut att bli en regntung kväll blev istället en solig och fin.
Tur.
Shortsen (med betoning på short ;) åkte på och hela trädgårdsredskapsarsenalen bars igenom huset till baksidan.
Har lånat en trimmer av min fina vän och jag hade ju kunnat använda den till hela gräsplätten.
SÅ effektiv.
Men det gjorde jag givetvis inte...:)
Mamma anlände och jag satte henne i arbete på framsidan av huset för själv hade jag en tid att passa.
Städdag.
I samfällighetsföreningen.
Obligatorisk närvaro.
Klockan sex stod hela grannskapet uppradat utrustat med sopborstar, hackor, räfsor och skyfflar.
Jag träffade massor med människor, grannar, som jag aldrig sett här tidigare.
"Jaha, bor du också här?"
Riktigt trevligt.
Alla jobbade på flitigt och det hela avslutades med korvgrillning.
Inte många hade shååårts och träbonnar...haha...undrar vad de tänkte, mina kära samfällighetsgrannar....
(Jag har dödligt ont i ryggen men vågade inte säga ett knyst om det, man vill ju inte ge ett pipsilligt intryck...)
Sen körde mamma och jag till tippen för att slänga mitt trädgårdsavfall.
Jag försökte köra om några släp som stod i vägen men då blev mamma orolig att det skulle bli slagsmål.
Så jag väntade snällt på min tur.
Farligt att åka till tippen.
Sen fixade jag och grannarna med blomlådorna som vi ställt i gatan för att dämpa farten på trafikanterna.
Folk kör som dårar här - som överallt - och de värsta är, tro det eller ej, stressade föräldrar som ska lämna och hämta sina barn på dagiset som ligger på den här gatan.
Dubbelmoral eller vad??
Så nu återstår bara att plantera blommor och invänta första gången någon välter lådorna.
Jag tippar till helgen.
Att någon tippas.
Finns ju inget som är så roligt när man är full att vräka en blomlåda upp-och-ner (???)
Verkar det som.
Men det är värt ett försök.
Vi måste skydda våra små flickor som vill gå över vägen för att leka med varandra.
Grannarna mitt över har, inte bara trevliga barn som vill leka med mina, de har också en fantastiskt trevlig "ljugar-bänk" i form av en låg stenmur.
Där har vi suttit och filosoferat en hel del kvällar, och ikväll strömmade fler till och vi drack kaffe och tog en cigg :)
Vi beundrade de fina lådorna grannmannen snickrat ihop.
Speciellt den i gustavianskt utförande...
Tyvärr ser man det inte så tydligt på bilden, men den lådan som är närmast har verkligt snygga ben :)
Jag och grannfrun spånade lite om att måla ramen i guld och kanske fästa en liten spetskant...


Blir nog tidigt sänggående för den här kvinnan...
Men först - Borgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar