torsdag 16 maj 2013

Reflektionstid.

Tid för reflektion.
Tar jag mig nu.
Bara ett kort ögonblick.
Snart är det kaffe.
Jag är trött.
Min "Att-göra-lista" är lång.
Låååååååång.
Varje gång jag stryker över en punkt - nöjt med ett bläckpennestreck - lägger jag till en ny längst ner på listan.
Kunde inte somna igår.
Vände och vred på mig, ändrade ställning, av med täcket, på med täcket.
Till sist gav jag upp och smög mig ut ur sovrummet, tog täcke, bok och mobil med mig, och la mig i soffan.
Ville inte störa min fina vän som eventuellt sov.
Tände lampan som står på golvet bredvid soffan och fortsatte läsa i boken jag lånade igår.
"Glöm att du har en dotter" av Sandra Gregory.
Boken är bra, fascinerande, och svår att lägga ifrån sig.
Tio över två släckte jag och la boken på soffbordet, kollade väckarklockan i mobilen.
"06.30".
Stön.
Måste sova.
Det gjorde jag.
Till slut.
I fyra timmar.
Inte bra.
Lång arbetsdag idag.
Kurs söderöver ikväll, som slutar klockan 22.
Därför stjäl jag nu en liten stund för att bara gå igenom mina tankar.

Har öppnat fönstret på mitt kontor.
Frisk luft sveper in, gardinen fladdrar lite lätt.
Fågelkvitter utan paus.
Jag blundar och drömmer om sommar och semester.
Det till och med luktar sommar och semester.
På baksidan av kontorsbyggnaden grillar man hel gris.
Jag såg det när jag cyklade till jobbet imorse.
Och doften påminde om varma grillkvällar i sommarstugan.
Inte många veckor kvar.
Men tills dess.
Punkterna.
En efter en.
Reflektionstiden är slut.




Förresten, den här visan kan jag inte sjunga utan att skratta :)
Och av någon anledning tänker jag alltid på min lillebror när jag sjunger den...

Rabbemos å spegefläsk
panntofflagröd med knudor,
fläskasvålar, grisatassar,
prinsakorv med snudor
Fittamadar, sillarumpor,
sylta med röbedor,
äggakaga, revbensspjäll

Luad ål å rögad ål
å ål som di har halmad
Kogad ål å stegad ål
å ål i gelatin
Ålasluring, ålapuddig,
ål med chockeladsås,
rutten ål å ål i kål

Hussegröd å puggavälling,
kläggefläsk med bläror
Tösaflabbar, flinerumpor,
pattagris med päror
Glyttanäsor, hunnarövar,
lommemög med hylle,
mormor Karnas hönsafjös

Sillasupen, ålasupen,
supen till sardellen
Fläskasupen, rabbesupen,
suparna till spjällen
Gåsasupen, äggasupen,
suparna till supen
å till sist en kagesup

Spiddekaga, kransekaga,
flarn å masariner,
sockerkaga, butterkaga
nötter å praliner
Risengröd med vispegrädde,
punsch å karameller
Sen e de dags för nattamad!



Boktips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar