onsdag 11 december 2013

En liten gåta och en massa galla...

 
Dagens "Vad-är-det-här?" eller kanske snarare "Vad-har-det-här-använts-till?"
(Eftersom jag inte vet namnet på föremålet... De två delarna hör ihop.)
 
 
Igår diskuterade vi inte bara gamla föremål, utan även vår lokala dagstidning, runt fikabordet.
En arbetskamrat påstod att det för det mesta bara står en massa negativt.
Rubriker från gårdagens tidning på vår lokala sida:
"De fick fel info om ny va-avgift"
"Minst fyra hushåll till drabbade"
"Anställd hotades till livet"
"Tog sig in i lastbil"
"Beställde varor i annans mejl"
"Tog med sig upplyst pingvin" (Hehe, wwuuaaajjj??)
"Inbrott på dansställe"
 
Eländes elände.
 
 
Han fortsatte läsa rubrikerna på grannortens lokalsida:
"Stort varsel på företag X"
"Kastade sten på ytterdörr"
"Tjuven shoppade loss på varuhus X"
 
Och på ytterligare en sida om en ort i närheten:
"Döms för dödshot mot hustru"
"Kräver kläder till alla anställda"
"Hotfulle bultsaxmannen döms för våldsbrott"
"Ryggsäck stals på buss"
 
men OJ, även:
 
"Dags för stora bokmässan"
(Man får anta att en bokmässa upplevs som något positivt...)
 
Ja.
Vad ska man säga?
Är det detta vi vill läsa?
Finns det inte NÅGOT glatt och trevligt som händer?
Mer än att det är "Dags för stora bokmässan"???
 
På en skola jag jobbade hade vi ett stort Astrid Lindgren-tema som vi arbetade med i flera månader.
Finalen skulle bli en föreställning på kvällstid att spela upp för alla föräldrar.
Jag ringde vår lokala reporter och frågade om de inte kunde komma ut och skriva några rader (för att få lite balans då det oftast bara skrivs om skolan när det är något negativt)?
"Njaaa, vi jobbar ju inte kvällstid...."
"Nähä" försökte jag "Men ni kan ju komma på dagtid när vi repeterar? Och vi har gjort massor med andra saker på Astrid Lindgren-temat som gått som en röd tråd i undervisningen!"
"Nej alltså, ärligt talat, folk vill läsa om skandaler och mord, så vi är inte så intresserade."
 
????
 
Nej.
Jag är egentligen inte så förvånad.
Att artiklarna är som de är.
Det tråkiga är dessutom att även om man har något positivt att berätta så vinklas det till något negativt.
Vi råkar ut för det gång på gång på jobbet.
Så vad hände idag strax före lunch?
Jo.
Jag blev uppringd av vår lokala reporter.
Jag satt på helspänn.
Vägde varje ord innan jag lät det komma ut, eftersom jag var helt oförberedd.
Men jag vet.
Jag VET att det kommer att stå något annat än det jag sa.
Och egentligen var reportern inte ute efter fakta.
Han behövde mina uppgifter för att kunna vinkla sin artikel MOT mig.
Eller mot OSS.
När jag kom på det hörde jag hur han rodnade genom telefonen eftersom han förstod att jag förstod...
Mmmmmmmmm.
 
Och det märkliga var att i eftermiddags ringde en försäljare från samma tidning och frågade om jag inte ville prova ett FANTASTISKT erbjudande han hade.
"Nej tack" snörpte jag av.
"Jag vill läsa om något annat än om folk som får med sig en upplyst pingvin..."
 
När jag var ny på mitt jobb ville en kollega uppmärksamma detta och välkomna mig i gänget.
Därför drog han en blondinhistoria varje dag vid förmiddagskaffet.
Riktigt rart.
Ny historia varje dag under en månads tid.
Den bästa är dock nedanstående, som jag drar en liten parallell  till, till mitt inköp av PW-klänningen:
 
"I fjor installerade jag en värmepump. Nu ringde de som installerade den och sa att de inte fått betalt???? Ok, bara för att jag är blond innebär inte det att jag automatiskt är dum. Så jag talade om för den lille jäveln i andra sidan luren, vad han som sålde pumpen till mig hade sagt, nämligen att efter ett år skulle pumpen ha betalt sig själv. Det blev HELT tyst i andra änden av luren så jag la på. Han kände sig nog riktigt dum."
 
 
 
Julklappar klara.
I princip.
I alla fall stängde varuhuset.
Redan klockan åtta!!
Skandal...
Knappt man hann få en latte med sig ut på vägen!
 
 
 
Snart 11-årskalas.
Inbjudningar fick göras idag.
M ville inte maila ut dem.
Hon ville tillverka riktiga kort.
Mammas tös :)
Så kalasförberedelser...
 
 
 
...samt inköp av ny luciasärk präglade denna eftermiddag.
M ska vara lucia med levande ljus i håret!
Hon övar och övar på versen hon ska läsa, bara hon inte drabbas av rampfeber!!
<3
 
 
 
 
 
Och YES, ikväll var det ordentlig träning!
Hopp och skutt och spring och sprall!
Duktig ledare och bra musik.
För säkerhets skull joggade jag till träningslokalen...
För OM det hade varit så att det inte varit ett "vanligt" pass så hade jag bara sprungit vidare;)
Smidigt.
Det var riktigt skönt att få röra på sig även om jag har en diffus smärta i kroppen hela tiden.
Inte bara i axlarna, nacken och skulderbladen utan liksom överallt.
Det spänner och drar och värker lite.
Varför?
Det irriterar mig.
 
Rätt svar på gåtan....
....kommer i nästa inlägg :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar