söndag 1 december 2013

Äntligen en lussekatt man inte kan slå ihjäl folk med!

 
 
Första advent.
November månad avklarad.
Helt smärtfritt;)
Nästan.
 
 
Min lördagskväll blev inte riktigt som jag tänkt.
Efter City Gross-dramat och gourmetmiddagen blev det till sist dags att sjunka ner i fåtöljen framför tv:n.
L somnade i soffan, E och M tog plats i min säng så snart sluttonerna klingat ut från "Så mycket bättre".
Förflyttning från fåtöljen till soffan för min egen del.
Aaaaah, så skönt.
Redo för Downtown Abbey.
Då hördes ett gurglande från L:s håll.
Jag hade inte en chans att hinna stoppa kaskaden.
Jag högg tag i första bästa filt - tyvärr en sådan vit luddig sak som inte går att tvätta... - och fångade upp det mesta.
Stackars liten.
Upp för trappan och in i duschen bar jag unge och spyfilt med raka armar.
Ibland blir man stark;)
Bäddade ner den matta och bleka lilla varelsen på en madrass invirad i badlakan, ställde en hink bredvid.
Och det var ju rätt tänkt.
Det kom lite mer nämligen.
En innerkudde gick också åt skogen, men soffkudden gick att gnugga av, tyget att tvätta.
Piuh.

 
 
L har legat stilla hela dagen
Inte sagt många ord, druckit ett par klunkar vatten.
Lite yoghurt ikväll också förresten.
Inte ens en nybakad lussekatt gick att fresta med...
 
 
E och jag gjorde lussekatter och lussesnäckor.
Vet inte om det finns något som heter lussesnäckor men jag gjorde likadant som när man gör kanelsnäckor.
Fast utan kanel.
Bara smör och vaniljsocker som fyllning.
Ljuvligt goda.
Även lussekatterna blev mjuka och fluffiga.
För första gången.
Brukar bli torra och så småningom så hårda att man skulle kunna använda dem som mordvapen...
 
Middagen vi blivit bjudna på hos moster A fick ställas in.
Men då kom moster A cyklande med middagen i cykelkorgen!
Och sedan cyklade hon ut till sin stuga för att plocka mossa till mig!
Vilken service!
Mamma kom med lite andra grejer och grannarna tog med E och M på julskyltning som de annars skulle ha missat!
<3 Stort tack till er alla!
 
Vissa skriver brev till tomten;)
 
 
Blev trots allt en mysig adventssöndag.
Något svettig bara.
Anser jag.
Som sluppit vara ute i blåsten ;)
Och som städat hela huset, julpyntat, bakat, tvättat och lagat köttgryta.
Är 24 grader i huset!!
Kan bero på att spis och ugn stått på några timmar och att vi haft en massa levande ljus tända ;)
Julkalendern på tv får klart godkänt.
Av både mig och barnen.
Ja, i alla fall av E och M.
L har ju inte pratat idag...
 
 
 
I fredags, innan jag skulle iväg på julfest, svidade E och granntjejen om från skolkläderna till den lite mer "Rock-chica" stilen??
Mascara och allt?
Klockan fem!
Jag som nyss kommit ur duschen och flängde runt för att göra mig i ordning ställde då och då några frågor till dem och undrade vad de skulle göra.
Jag hade nämligen hört dem prata om att de skulle gå ut.
Ut?
"Ska ni gå ut?" frågade jag "Vad ska ni då göra?"
Den lilla näpna 6-åringen svarade då stencoolt:
"Asch, vi ska bara ut och spränga några brevlådor..."
WHAT??
"Vad sa du??" sa jag förvånat - och småleende - och var tvungen att sticka ut huvudet i hallen.
Kvittrande barnskratt.
Tror de kände sig JÄTTETUFFA;)
"Ja, ja" spelade jag med "Men gå inte för långt och ni får bara vara ute en stund."
Skönt med barn som förstår sig på ironi;)
De var inte "ute" särskilt länge.
Och när de återvände ville de tvätta bort sminket meddetsamma.
Därefter började de leka med sina bebisdockor.
Härligt:)
 
 
 
I startgroparna för att gå på fest??
Nej, nej.
Inte alls.
Men kanske för att gå ut och spränga några brevlådor....;)
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar