torsdag 5 december 2013

Tillsynsstädning?

Det var något av det dummaste jag hört!
Tillsynsstädning?
Vad fan är det??
Jo, man öppnar en dörr till ett klassrum och avgör på tröskeln om klassrummet i fråga behövs städas eller inte??
Problemet är förmodligen inte städpersonalen....
De har inte bestämt städnivån.
Problemet heter Lagen om offentlig upphandling.
Eller inte lagen i sig.
Det stora bekymret är nog snarare förfrågningsunderlagen...
Att de inte är tillräckligt precisa och tydliga.
Möjligen beroende på att de som sköter upphandlingarna i många fall kanske är alldeles för långt ifrån det som ska handlas upp.
Och: "Man får vad man betalar för."
Påpekade kvinnan i färgglada kläder.

Ja.
Jag har sett Kalla fakta och granskningen av "Skolsnusket".
Skönt att det lyfts fram.
Har man ju tyvärr varit medveten om i många år.
(Och vid varje terminsstart har jag storstädat mitt hemklassrum. Jag är duktig jag :) Men jag har inte tålt att se skiten... Jag har inte kunnat arbeta om min arbetsplats inte varit ren..)
Och jag har undrat.
Men nu när jag är mer insatt i upphandlingar förstår jag...
Finns flera bakomliggande orsaker.
Oavsett om den där mannen - kommunalråd var han nog - drog en urbota dum parallell med en kattlåda (!) så har han en poäng.
Eget ansvar.
Så läste i alla fall jag mellan raderna.
Det finns en nonchalans.
Räcker ju att snedda över en offentlig gräsplätt.
Hundskit överallt.
Eller folk som "missar" papperskorgar och inte orkar backa ett steg för att slänga sitt skräp på anvisad plats...

Ska bli intressant att se vad en "skärpt lagstiftning" á la Björklund kan leda till?
Förhoppningsvis något positivt.
Förhoppningsvis eliminering av "Tillsynsstädning".
Det ordet finns förresten inte i Svenska Akademiens ordlista.
Alltså finns det inte ;)
Sverker skulle ha pekat med hela handen och dumpat det i sin tunna omedelbart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar