fredag 22 augusti 2014

Från landet till staaaan till landet igen.





Jag slog inte en enda hink.
Eller rättare sagt, inte en enda boll, på driving-rangen innan jag gick ut.
Det var dumt.
Men det är lätt att vara efterklok.
Sedan är ju inte det viktigaste att spela bra eller träffa bollen varenda gång;)
Nej nej nej.
Golf är så mycket mer.
Social samvaro, frisk luft och motion - en naturupplevelse helt enkelt:)



Först kom jag sist.





Men efter att jag påtalat för mina medspelare att jag faktiskt är kvinna - i alla fall var jag det senast jag kollade - och inte man, så blev mina poäng riktiga.
Det hjälpte dock inte.
Att uppgraderas till kvinna.
Jag kom sist ändå på grund av att jag hade högst handikapp....



För exakt ett år sedan tog A och jag tåget till storstan och Malmöfestivalen.
Mitt i veckan.
Jag skulle arbeta dagen efter.
Det skulle inte A.
Vilket gjorde att hon övertalade mig att vi inte alls behövde åka hem halvtolv - vi hade ju så treeeeeeeevligt - utan klockan ett!
Och det hade ju fungerat ganska bra om det inte var så, att när vi skulle stiga av på vår station så gick inte dörrarna att öppna!!!
Så vi fick snällt åka med och vidare.
Allt löste sig emellertid till sist och jag kom säkert i säng redan strax efter två.....eller i alla fall halv tre....

Det här året.
Skulle vi båda upp och jobba dagen efter.
Så det blev tåget hem halv tolv;)





Punkt ett: Mat.
Det var oändligt långa köer och ett täcke av grillos i luften och människor precis överallt.
A:s svägerska, som bor i staaaaaan, tyckte vi kunde tugga i oss lite snabbt för hon hade ju missat förfesten på tåget;)
A hivade nämligen upp en flaska bubbel, duk och tre glas på tåget.
Mycket trevligt.
Vi skålade och skrattade utan att tänka på att det fanns andra människor ombord.
En ensam äldre man log och tittade flera gånger åt vårt håll och till sist sa han:
"What are you celebrating?"
"Oh....just life" svarade jag....





Punkt två: The Bishops Arms
(Gladare)




Punkt tre: Mosaiks uteservering och Timbuktu på scenen bredvid.
(Gladast:)




Punkt fyra: Dags för hemfärd;)

Men som alltid, vid de här tillfällena, undrar vi varför vi inte har en övernattningslägenhet?
Och som alltid, kommer vi på, att vi absolut inte skulle ha råd med det....;)
"Jag vill också ha ett jobb" sa A "där man kan säga att man ska 'jobba hemifrån'...."
Tyvärr kan ingen av oss "jobba hemifrån".
Så vi kör kompromisslivet istället.
Gör saker trots att man vet att man kommer att vara halvdöd på jobbet dagen efter.
Asch.
Man lever bara en gång.
Sova kan man göra sedan.

 

Det var i alla fall underbart att få uppleva lite storstadspuls.
Både jag och A behöver det ibland.
I den by där vi bor....är det inte så värst mycket puls.
Kanske i centrum på lördagar fram till klockan ett.
Då Systembolaget stänger;)
Förr när A och jag tog en shoppinglördag i staaaaan klädde vi upp oss till tänderna, åt finlunch och drack vin och försökte "smälta in";)
Vi passade liksom på att glömma vardagen med dagishämtningar, fiskpinnar och tvätthögar.
Och när man inte gör det så ofta så blir liksom en tågresa in till staaaaan ett riktigt äventyr.
För lantlollor som oss.
(Fast vi båda faktiskt har bott i staaaaaan....)
 

Dagen efter - då jag var sjukt mööööööör - hann jag inte mer än utanför jobbet förrän jag cyklade på den här snofsan;)
SÅ ska man se ut när man är ute och rastar vovven.
Det är klass:)
Så vi kan.
Även vi kusiner från landet...


Igår blev jag bjuden på middag med efterföljande filmvisning.
Perfekt!
Behövde således inte gör för många knop.
Dessutom blev det mat över som jag fick med mig till en lunchlåda!
När jag tog fram lunchen idag kommenterade tre av mina manliga arbetskamrater min burk med bearnaisesås.
En av dem läste innehållsförteckningen högt:
"Mhmmm, 100 gram innehåller 720 kalorier...."
En annan flikade in, bara upplysningsvis:
"Jaha, så om äter du hela burken på 245 gram har du täckt in en hel dags energibehov!"
Men tack.
Var väldigt sugen på bearnaisesås efter det.
"Du får slänga den helt enkelt." sa han som läst om innehållet "Vaska den liksom!"
"Vaska? Det gör man väl inte med bearnaisesås? Inte med någonting skulle jag vilja understryka!"
"Det gjorde man ju med champagne!"
"Idiotiskt. Skulle aldrig i mitt liv hälla ut någonting så gott och dyrt...."
"Men man kan traska. Hamburgare till exempel."
"Hamburgare???"
"Ja, man går in på typ Max och beställer en hamburgare, betalar och går därifrån, hahaha!"
"????"
Sedan urartade diskussionen så mycket när vi började rimma på vaska, traska, fnaska och snaska att jag fick stämpla in och gå och sätta mig vid datorn:)

Barnveckan.
Började ikväll.
Det är bara en vecka sedan jag träffade flickorna men jag tyckte att de blivit så....stora!
Är det för att de börjat skolan:)
Både M och E har fått några nya klasskompisar.
M bjöd hem en av sina igår., trots att de bara träffats i två dagar!
Det tyckte jag var väldigt stort och fint.
Framförallt som den nya flickan inte känner någon här.
Det är ju aldrig lätt att byta ort och skola i den åldern.
Jag vet för jag har gjort det själv.
Jag blir stolt som mamma!

Vi tittar på Doobidoo.
Plötsligt visas ett inslag i svartvitt.
"Va, vad hände nu??" utbrast L 6 år förvånat.
"Hahaha, så såg TV:n ut förr, då var allting svartvitt!"
"Va? För 100 år sen??"


 

Fin form?
Jodå. Efter en burk bearnaisesås.

To be continued....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar