tisdag 15 oktober 2013

Facebook hela dagen!

 
Trots allt, låg jag inte i soffan hela kvällen igår.
Trots allt, städade jag flickornas rum, strök hela högen med tvätt och förberedde stundande soppkväll.
Trots, att jag är sjukligt trött!
Stängde av väckarklockan FYRA gånger i morse!!!
Gick och la mig tidigt.
Men hade svårigheter att somna.
Wuuajjjj?
 
 
Hade först ett tidigt morgonmöte och när det var avklarat blev det Facebook resten av arbetsdagen.
Nåja.
Inte för nöjes skull.
Jag deltog i en Facebook-kurs.
Jo.
Det finns sådana.
Facebook är ju en hel vetenskap om man djupdyker.
Och eftersom jag jobbar på en myndighet är det viktigt att man vet hur och vad man får skriva och i vilket syfte.
Det var intressant.
Men timmen före lunch.
Hjääääälp så sömnig jag var.
Det hjälpte inte hur jag än försökte ändra ställning i stolen, mitt huvud sjönk allt längre ner.
Jag satte huvudet i händerna så att jag dolde ögonen och låtsades att jag läste i mitt kompendium.
Gick sådär bra.
Skallen var så tung och jag blinkade såååå långsamt och jag kände att pannan kom allt närmare bordsskivan.
Inte ens det störande knappljudet från kurskamratens Ipad kunde hålla mig alert.
Det var mest irriterande.
Jag hörde liksom bara det där blipp-blipp:andet och det var nära att jag frågat henne om jag skulle hjälpa henne att stänga av det....
Till råga på allt drog vi över på tiden så att lunchen blev en kvart senare än planerat.
Och jag som funderat ut att jag skulle äta skitsnabbt och sen smyga upp på mitt kontor, stänga dörren, lägga mig på golvet och ta en mikrolur.
Det hann jag inte.

 
Mitt i förmiddagspasset fick vi emellertid en oväntad paus.
Brandlarmet gick igång men som vanligt reagerade ingen.
Tills vi fick order om att gå ut.
Alla andra hade jackor.
Det hade inte jag.
För min hängde på mitt kontor och jag var i ett konferensrum i en annan del av huset.
Tur att det inte regnade.
Men en smula kyligt var det dock så jag stod lite nära en arbetskamrat för att värma mig;)
Det kom en brandbil och allting, men när orsaken till att brandlarmet gått var utredd fick vi gå in igen.
Trodde lite kall höstluft skulle få mig att piggna till.
Men icke.
 
Eftermiddagen gick dock mycket lättare.
Var kanske bara lite mat som behövdes?
Kan inte skylla på kursledaren, han var intressant att lyssna på och dessutom pedagogisk.
Men alla dessa amerikanska uttryck?
Visserligen är ju Facebook inte svenskt, men ändå.
Jag försökte hänga med i svängarna på boosta, endorsa, tweeka och edgeranka...
Och varför måste man säga:
"Eventet har en egen wall och kan designas med ett eget coverphoto"?
Varför kan man inte bara säga:
"Evenemanget har en egen plats och kan utformas med ett eget omslagsfoto"?
Eller blir det fel då?
Men det var ganska roligt att lyssna på killen för han pratade verkligen så också!
Blandade svenska och engelska hejvilt.
När vi pratade om syftet för kommuner att använda Facebook berättade han om Pajala kommun.
Den kommunen är ju inte särskilt tättbebyggd och där kan sociala medier vara ett bra sätt att nå ut till medborgarna.
"Där sprids ju inte saker word of mouth liksom, förutom kanske under älgjakten...."
:)
 
Undrar vad De Aderton säger om detta språkmissbruk?
Vars uppgift är "att arbeta uppå svenska språkets renhet, höghet och styrka" och vars motto samt valspråk är "Snille och smak".
Svenska Akademien står bakom både SAOB (Svenska Akademiens Ordbok) och SAOL (Svenska Akademiens Ordlista).
Den senare anses normativ för svenska språket men den ska också avspegla det svenska språket som det används i verkligheten.
Så snart finns väl hashtagg med till exempel.
Hade varit bra eftersom jag inte vet vad det betyder...
Fast det kanske passar bättre i SAOB.
Jag har varit på studiebesök på SAOB.
Jag och en lika svenska-språket-nördig gymnasiekompis ringde dit och frågade om vi fick komma och titta...
Då höll de på med bokstaven S.
Ska tydligen ha hunnit till U nu.
Vilket tröstlöst arbete.
Bandet A måste vara helt inaktuellt eftersom det färdigställdes 1898....
 
Något lika tröstlöst är den här tröttheten som tagit min kropp i besittning...
Hade jag kunnat klona mig hade....
 
 
 

 
...en av mig fått ta hand om gårdagens disk...
 
 
...en hade fått ta tag i tvätten...
 
 
...en hade fått laga hålet på L:s strumpbyxor...
 
(Som inte var hennes fel "eftersom T inte kan höger och vänster mamma så cyklade hon rakt på mig när jag svängde!!")
 
 
...och en hade fått sortera högen med papper.
 
 
Själv hade jag legat kvar och vilat mig lite.
Har ju en massa kvällsaktiviteter som väntar.
Bäst att blunda en liten stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar