söndag 27 oktober 2013

När du behöver en stock...

Minipizza.
Det är den där lilla pricken som syns på tallriken nere till höger.
12 stycken för ungefär lika många kronor och i ungefär i samma storlek som en.
Vi åt fyra var.
Sen sa flickorna: "Mamma vi är mer hungriga!"
Jag har aldrig sett något så litet.
I pizzaväg alltså.
Vilket skämt.
 
Larmtårtan uppe till vänster bjöd den avdelning på som startade brandlarmet på jobbet.
Nästan pinsamt - mest för dem dock - att berätta vad som egentligen hände...
De hade poppat popcorn!
Poppat popcorn?
En tisdag!!
Halv elva på förmiddagen!
Som plåster på såren för att vi allihop fick gå ut den där förmiddagen bjöd de på tårta.
Och popcorn;)
 
 
För cirka två månader sedan sa min unga väninna:
"Ska vi inte ta och ordna en soppkväll??
Jag:
"Jo! Det låter trevligt!"
Unga väninnan:
"Så lagar vi goda soppor och tänder en massa levande ljus och bjuder in en flock härliga tjejer!"
Jag:
"Jo! Det låter trevligt!"
Unga väninnan:
"Och så är vi hemma hos dig!"
Jag:
"Jo!? Det låter trevligt!"
Vilken entusiasm, hahaha!
Sagt och gjort.
I fredags gick soppkvällen av stapeln.
Flickorna var hos mig förra veckan och det har varit så intensivt att jag inte hunnit ta tag i fredagskvällens planering.
I torsdags gjorde vi det.
(Jag hade faktiskt gjort min soppa, den stod redo i frysen...)
När jag kom hem efter jobbet i torsdags höll M och en klasskompis på att baka till sitt Halloweenmys i skolan dagen efter.
Chokladbollar.
Alla som bakat chokladbollar kan på ett ungefär föreställa sig hur ett vitt kök kan se ut efter att två tioåringar gjort fyra satser av detta delikata bakverk.
Så såg det ut.
Precis så.
Men de hade haft en jätterolig eftermiddag.
Det syntes också ;)
 
På fredagen var jag som vanligt på jobbet.
Det var inte unga väninnan.
På morgonen skötte hon mina "lämna-över-barn-och-väskor-och-cyklar"-sysslor och hela dagen fixade hon till kvällens baluns.
 

 
Hon provianterade allt nödvändigt.
En Halloweenmysande dotter tittade förbi på eftermiddagen.
 
Festförberedelser.
 
 
Unga väninnan bidrog med "några" ljusstakar och ljuslyktor från sitt välsorterade lager.
"Kan tänkas att jag har några värmeljus i gömmorna också!"
När vi provtände kände vi att temperaturen steg en aning.
Hm.
Jag befarade att den kanske, eventuellt, skulle öka lite till när 17 personer tagit plats i mitt 20 kvadratmeter stora vardagsrum...
 

Värdinna 1 och pepparrotssoppa, värdinna 2 och gulaschsoppa.
 
 
Klockan 19 fylldes mitt kök av glada, vackra, pratsamma och skrattande kvinnor!
Underbart!
Ljudnivån var öronbedövande från första stund.
Alla fyllde sina tallrikar och satte sig till bords.
Jag hälsade välkommen - och då var det säkert tyst i hela fem minuter - men sen drog det igång igen.
Herrejisses!
Vad är det med oss?
En man hade inte stått ut i en sekund;)
Plötsligt klingade M i glaset och reste sig upp.
"Jag skulle precis berätta en sak för mina bordsgrannar men jag kände att ni alla skulle få höra detta för att det är så roligt!"
(Sååå gentilt;)
Vi som känner M väl vet att hon är en fantastiskt berättare och talare.
(Bland annat för att hon ofta påminner oss om det.)
Man vet dock aldrig vad hon ska säga för hon har så mycket finurliga tankar om allting.
Hon kan få en ordinär promenad till dagis en grå måndagsmorgon att bli den mest spännande berättelse!
Det hon berättade om i fredags handlade emellertid om ett radioprogram hon lyssnat på tidigare under dagen.
I programmet hade man efterlyst de mest tokiga eller roliga kombinerade namn på företag/affärer.
Vinnare blev: "Kjelles Ved & Porr"
(Skratt)
Ganska märklig kombination.
M fortsatte med teatralisk röst:
"De har en slogan..."
(Dramatisk konstpaus)
"Vill ni höra deras slogan?"
(M vandrade runt med blicken bland oss alla förväntansfulla..)
"Deras slogan är:.............."När du behöver en stock."
(Jubel!)
Sedan var ribban lagd.
Eller hur man ska uttrycka det;)
 
"Vill ni höra deras slogan?"
 
Så här nära fick jag sitta J för att kunna höra vad hon sa :)
Very Cherry Chocolate Cake!
Gjorde entré under fanfar:)
 
 
Och så diskuterades livets stora frågor såsom ifall det verkligen är så att "Blurred lines" är en våldtäktslåt - eller inte, om det är en omöjlighet för en heltidrökare som varit rökfri i tio år att feströka ibland etc. etc.
Stort och smått - tjejfunderingar, tjejangelägenheter.
 

Så här såg det ut klockan 03.15.
Termometern visade på 27 grader.
(Jag hade gissat på 40...)
Vår sammanlagda promillehalt får förbli okänd;)
 
En ljuvlig kväll jag kommer att leva länge på!
<3 <3 <3
 
 
I gårkväll kom en annan kompis förbi.
Jag bjöd på sopprester, "slattar" :) och "Så mycket bättre".
Såg rätt illa ut när jag kom upp i morse och såg flaskorna.
Men jag lovar.
Vi drack inte fyra flaskor vin....
 
Hoppas att "Så mycket bättre" blir "Så mycket bättre" så småningom.
Igår var det nämligen ingen höjdare.
Fina människor men tråkig musik.

 
Och eftersom jag fick en timme extra så tog jag en löptur ganska tidigt i morse.
Otroligt skönt väder!
Kunde sprungit i bara t-shirt.
(Jaja, och byxor givetvis... Annars kanske jag förväxlats med ett rådjur och skjutits. Solarieproblematiken ni vet...)
Synd att jag tvingade på mig själv en löparjacka...
Blev riktigt svettigt.
Och jag passerade inte heller Hedenhösarnas brevlåda.
Där har jag knölat ner en och annan tröja under mina rundor....
Snittid: 5.19 min/km.
Nja.
Vintersäsongstempo.
Nya tag - nya lopp - till våren.
(Och av ovanstående kan man räkna ut att vinflaskorna knappast kan ha varit fulla...)
 
M spelade hemma idag.
Två matcher i tät följd.
Hon var ganska slut efter 2 x 40 minuter!!
(Glömde fotografera - var så engagerad i matcherna!)
Men inte så slut att hon inte nappade på mitt förslag att åka iväg och köpa vinterskor :)
 

 
Innan M gick in i duschen la hon sin ögonsten i mitt knä.
Den såg verkligen ut att trivas (!!!)
Det kom faktiskt sån't där brummande ljud från magen så helt oangenämt tyckte hon nog inte att det var:)
 

Det saknas en hel del saker i mitt hushåll fortfarande.
Tesil är en av de sakerna.
M köpte ett jättefint te till mig när hon var på Kiviks marknad.
En kväll skulle vi provdricka.
Hm.
Hur skulle jag sila bort tebladen??
Det närmaste en sil jag kunde hitta var mitt durkslag.
Och det fungerade ju inte.
Till sist fann jag på en lösning.
Vitlökspressen!
Gick hur bra som helst.
Lite pilligt att hälla i det lilla hålet dock.
Och kanske det blev en liten bismak ;)
I fredags undrade någon varför jag inte tog ett kaffefilter...?
Jävla besserwisser ;)
 
 
 
 
Solsidan
100% bättre än premiäravsnittet förra söndagen.
Snart Bron.
Söndagskväll = TV-kväll :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar