lördag 30 november 2013

Lugn hemmakväll - JAAAAAAAAAAA!!!!!

Simskoleavslutning!
 
Blev väckt klockan sex i morse, juuuuuuuhuuuuuuuu!!!!!
(Måste vara min vanligast förekommande inledning på ett lördags- eller söndagsinlägg...)
Försökte dra ut på uppstigningen men....... L var ju SÅ HUNGRIG!!
Efter frukosten fick vi ta tag i det oundvikliga...
Var på julfest med jobbet igår.
En mycket trevlig tillställning för övrigt.
(Kan ju inte bli annat när man själv är med och arrangerar ;)
Fast städningen hade man ju gärna lejt bort.
Fem trötta arbetskamrater, inklusive jag själv - och en flock med barn (de hade ju förstås inget val;) - ställde dock upp.
 

 
 
 
Skål?
 
Jag hade ordnat en musiklek.
Delade in hela gänget i fyra lag, högg mikrofonen och ställde mig på scenen och sjöng.
Nej.
Sjöng gjorde jag inte ;)
Presenterade mig som en kombination av Peter Harrysson/Lasse Kronér/Lasse Berghagen och sedan fick lagen tävla i tre olika delmoment:
1) Associera låt till bilden
2) Associera låt till artisten/gruppen
3) Gissa låten översatt till svenska resp. engelska.
Hade egentligen förberett ett fjärde moment men kände att det räckte där:)
Att leda en tävling inför en så stor grupp julfestfirare är lite som att undervisa i en grundskoleklass.
Någon som pratar rakt ut, någon som inte vågar prata inför grupp (och ännu mindre sjunga), någon som undrar när man får gå och dricka (d v s fylla på sitt plötsligt tomma glas?), någon som undrar när det är rökpaus (jfr toalettbesök), någon som spelar pajas, någon som ställer dumma frågor, någon som surar för att det var "orättvisa lag" etc. etc.
Ja.
Exakt som i en lärares vardag:)
Tur man hade mikrofon.
Skulle man behövt i klassrunmmet:)
Jag lät dessutom alla vinna.
Så var alla fortsatt glada.
(Det var de ändå - många uppskattade leken!)
Inför....DANSEN!
Som vanligt var vi ett tappert litet järngäng på slutet - och som vanligt var det några modiga som absolut inte ville gå hem;)
Men jag fick ut dem till sist.
Var ju jag som skulle släcka och låsa och jag var ju tvungen att komma hem i tid!
Med tanke vad jag skrev inledningsvis....
 

 
Efter städningen begav vi oss mot simhallen.
Simskoledeltagarna somnade gott i baksätet efter 100 m bilfärd...
Jag hade gärna gjort det samma.
Men nej.
Bara att tuta och köra och se glad ut :)
 

 
Kusinkärlek <3
 
Av någon anledning gick jag i eftermiddags på ett mycket billigt trick.
"Jag-ska-bara-titta-på-en-grej-på-City-Gross"-tricket.
Hur kan jag gå på det gång på gång?
I ENOCHENHALV timme fick jag lida.
Dessutom blev en dotter kissnödig mitt i alltihop så vi fick kryssa igenom hela butiken för att komma till toaletten för att sen leta oss tillbaka till de andra.
När jag ropade på initiativtagaren vände hon sig inte ens om utan sträckte bara ut sin handflata mot mig.
Ganska provocerande.....
Vi införde månadspeng i början av året.
Månadspeng ska flickorna kunna använda till lördagsgodis, disco och om de vill köpa något i en affär.
Det sista för att slippa tjat och diskussioner varje gång man är och handlar.
Det blir tjat och diskussioner i alla fall!?
En dotter som har 120 kronor i månadspeng och som vill köpa nån värdelöst stor pyssellåda för 229 kr måste man kunna stoppa.
Det är liksom inte vettigt.
Och med tanke på att det snart är jul dessutom....
Men då är man plötsligt "dum och taskig".
Jo, men....?
När vi varit i butiken en timme började mitt tålamod att tryta och jag lät nog inte alldeles trevlig när jag fräste till äldsta:
"Nej, nu får du minsann vara färdig! Jag vill inte spendera min lördagskväll på City Gross!"
Vem vill det?
Min idé om att laga en god mustig köttgryta till kvällsmat förbyttes - med tanke på att klockan blev så väldigt mycket - till den mycket mer realistiskt smaskiga maträtten spaghetti med köttbullar och ketchup...
 
Men NUUUUUUUU, äntligen, ligger vi och jäser i sofforna.
Jag är riktigt sliten - inte enbart på grund av julfesten faktiskt ;) - och har längtat efter TV-kväll...
Flickorna tittar just nu på "Sunes jul".
Kan man ju se hur många gånger som helst.
Flickorna undrade hur Sune ser ut nu och hur gammal han är.
På bilden till höger nedan är han 33 år, som han är nu.
De trodde inte riktigt på mig;)
"Är det verkligen HAN??"
 

 
 
Nu äger jag en!!
En Silky Sequin Dress designad av Pernilla Wahlgren.
Är supersnygg!!
Synd bara att inte det ljuvliga hårsvallet ingick;)
 

 
M låg på min säng och studerade mig när jag gjorde mig i ordning inför gårdagens fest.
Plötsligt utbrast hon:
"Neeeeej, du har en pormask där!!"
"Var?" svarade jag.
Hon pekade på mitt lår.
Det var en maska....
På strumpbyxan;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar