fredag 1 november 2013

Fredagsmys - infört i SAOL 2006?

"NU är det fredag!" fastslog 5-åringen samtidigt som hon tjongade ner 1,5-litersflaskan med Coca Cola på soffbordet.
Bara för att i nästa sekund pinna ut i köket för att hämta mjölkpaketet och hälla upp ett glas av den vita drycken till sig själv...
??
Coca Cola - liksom flera andra saker - STÅR FÖR fredagsmys.
Givna symboler.
Godis, avslappnad klädsel, underhållningsprogram på TV:n.
Så ser det ut.
I alla fall i en barnfamilj.
Fredagsmyset har blivit ett begrepp.
I SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) så sent som 2006 (osäker på årtalet).
När jag var barn var inte begreppet uppfunnet.
Eller fel, det fanns, men det var inte inskrivet i SAOL...
Visst satt vi samlade i TV-soffan.
Och åt något extra gott.
Och valde i utbudet på de två TV-kanaler som fanns.
Eller fel.
Igen.
Tre TV-kanaler.
Vi hade ju en dansk kanal också.
Wow-wow-wow!
Den tittade vi en hel del på.
Säkert därför jag är så "hooked" på danskt, danska TV-serier, danska språket, dansk klädstil...
"Bamsen och kyllingen".
Det var underhållning det :)

E:s strandfynd samlade i glasburkar.
Själv tyckte hon att det gick bra att förvara dem i en Systembolagspåse.
Mamman var inte av samma åsikt.


Jag har inte träffat mina flickor sedan i söndags.
Jag har längtat hela dagen.
Fredagsmys, mmmmmmmm <3.
Hämtade yngsta hos dagmamman.
Köpte presenter till kalaset hon skulle på ikväll, köpte presenter till kalaset mellersta flickan ska på i morgon.
Förhandlade med dottern att det inte är möjligt att köpa allt man vill ha...
Körde hem.
Vips.
Sprang lillflickan över till grannarna.
Jahapp.
Mellantjejen lämnades av farmor strax därefter, de har varit i stugan vid havet i några dagar.
En av grannflickorna kom som på given signal och ringde på och ja, sen försvann även sjuåringen ut genom dörren med sotade ögon och häxhatt.
Äldsta tjejen var hos en kompis, även hon utklädd och knackade dörr, bjöd på muffins och fick karameller som tack.
Jahapp.
Igen.
Men vänta nu......fredagsmys skulle vi väl ha??


Under skönsång av L, "What does the fox say", gjordes hon redo för Halloweenkalas.
Det är helt otroligt.
Hon kan inte ett ord engelska.
Ändå kan hon sjunga hela texten ;)
Utan playback...

Föräldrarna till jubilaren hade gått "all in"....



Hämtade äldsta tjejen.
Hon var trött och hungrig - och ville hem.
"Taxi mamma - alltid redo" körde och hämtade.
Mamman skulle lika gärna kunna bli nykterist och renlevnadsmänniska om hon ska fortsätta med den här taxiverksamheten...
Och då är barnen bara fem, sju och tio år gamla!!


Tillredde fantastisk fredagsmysmåltid: pizza från Lidl:s frysdisk.
Såg inte mycket ut för världen men....

...blev helt ok efter 12 minuter i ugnen.
Jättegott med Coca Cola i glasen.
Not.
Herregud!
Det är ju fredag!!

Det har varit en intensiv vecka.
Trots att jag har varit barnfri!
Dagar och kvällar har varit fulla av aktiviteter.
Så det förstår väl vem som helst!?
Att radhusmamman gjort sig förtjänt av sitt fredagsmysvin!!

Var på möte i Lund i veckan.
Medan jag väntade på tåget hem sprang jag in på Lagerhaus.
Eller nej.
Jag sprang inte.
För i Lund är det en omöjlighet med kombinationen höga klackar och gatsten....
Hur som helst.
Hittade en TESIL och finfina presentpapper.
Och rävar.
Räv på kudde, räv på presentpåse, räv på vykort, räv överallt.
Vad var det jag sa??
Ingen räv fick emellertid följa med mig hem;)
Räcker att jag har en i bilen, morgon och kväll ;)

Det är så roligt att studera folk.
Folk som står på en perrong och väntar.
Folk som sitter och pratar på tåget.
Ett gäng ungar - kanske i 13-14-årsåldern skulle jag tippa på utifrån antalet finnar - var riktigt intressanta att lyssna på.
Och jag funderade febrilt vad de hade gjort innan de steg på tåget från min hemort.
De hade typ Fjällrävenbyxor, kängor och stora ryggsäckar.
De samtalade som små professorer - "Vet ni vad ett tåg som kör i 190 km/timme har för bromssträcka?" och liknande - och jag var nära att göra en Tiffany.
Som hon gjorde när hon åkte stadsbuss i Malmö.
"Är ni såna dära.....NÖRDAR??"
Men jag sa givetvis ingenting;)




Flickorna fick höstpresenter idag.
En del blev nöjda.
En del blev det inte.
Fint inslagna var de i alla fall.


L:s gåborts-presenter blev stiliga :)



En som blev nöjd!
Så nöjd att den åkte på direkt.
Overallen alltså.
"Det är ganska varmt mamma!"
Jo.
Du kan ju vänta tills snön kommer...



Köpte en klänning till mig själv.
Blev kär i färgerna och mönstret :)
Dyr var den också.
85 kronor.
Lite dansk va...;)?



Det blev fredagsmys till sist.
Tio över åtta var alla hämtade och infösta i radhusets vardagsrum.
"Så. Nu är det FREDAGSMYS flickor."
Mamman sjönk ner i soffan med sitt obligatoriska vinglas.
L somnade.
M satt vid datorn.
E och jag skrattade ikapp åt Doobidoo.
Innan hon också somnade.
Och så småningom även M.
Sedan satt jag där ensam med mitt vinglas.
Och snaskade på barnens godis.
Skavlan.
Är ett riktigt bra program.
Elise.
Du är en hjältinna.
Säger jag bara.

I morgon är det lördag.
Det blir ju lördag då och då;)
Lördagsmys finns inte i SAOL.
Vad heter det man gör på lördagskvällar då?
Det är ju i princip samma sak som man gör på fredagskvällar...
Vin i glaset, godisskål på soffbordet, andra avsnittet av "Så mycket bättre", säsongsstart av "Downtown Abbey"...
Men är inte lördagen lite flottare än fredagen?
Mer festbetonad liksom.
Och sedan kommer söndagen.
Med långfrukost och måndagsångest.
Vi är roliga vi människor :)
Såna funderingar har nog inte rävar.

Skål.
Det är ju trots allt lite kvar på fredagsmyset ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar