onsdag 25 september 2013

RÄTT resultat...

M-Å-N-D-A-G

Måndagar.
Är maxade.
Två döttrar har handbollsträning.
Samma tid, olika hallar.
För att fixa det får man leasa en mamma.
Min mamma.
När samfällighetsföreningen dessutom kallar till "Städdag" - obligatorisk närvaro, annars höjd medlemsavgift - samma kväll så känner man stressen komma smygande redan efter lunch...
Jag löste kvällen ganska bra på grund av att jag gick ut och rensade ogräs på vår gemensamma parkering direkt efter jobbet och värmde rester till middag.
Ganska bra.
Den dotter jag själv skulle hämta efter handbollsträning fick emellertid vänta en stund på sin mamma.
För mamman körde först till en idrottshall men fann ingen dotter där...
Vidare till hall nummer två, ingen dotter där heller.
Hm.
Mamman ringde lite halvt i panik till tränaren.
Jodå.
Tredje hallen gillt.
Men jag vet att jag har tre barn.
Döttrar.
Och det är ju tur.
Att jag liksom har koll på det.

Förstår inte varför vårt köksbord - efter kvällsmat - alltid ser ut som ett bombnedslag???
Vita dukar, färska snittblommor och kandelabrar göra sig icke besvär...

När de två yngre somnat fick jag hjälpa äldsta med geografiläxan.
Då var klockan åtta.
Idealisk tid för inlärning...
Men vad gör man...?
Sveriges geografi.
Städer, sjöar, hav, öar.
M sa när vi satte oss ned att "Det här är jääääättesvårt."
Men hon var riktigt läraktig och duktig och sa när vi var klara:
"Mamma, du är en jättebra lärare!"
Hm.
Wonder why.....




Tisdag.
Utvilad?
Nej.
Ny dag - nya förutsättningar.
Ja.

Tidigt morgontåg till Lund.
Var i goood tid och hann därför mysa med en kaffe i pappmugg.
Möte hela förmiddagen, tåg tillbaka till jobbet, möte halva eftermiddagen.

Inga aktiviteter på kvällen!
Yes!
Eller.
Det blev lite extra tvättjänstgöring...
Mina barn har en förmåga, eller rättare sagt de har INTE förmågan att kunna sitta stilla vid bordet en hel måltid igenom.
Det ska hoppas upp och ner på stolarna och vinkas till grannflickorna och "Jag ska bara..." och så vidare.
För mig.
Är det väldigt viktigt att man sitter ner och äter tillsammans och småpratar om dagen som gått.
Liksom enda stunden man är samlade.
Till sist tröt mitt tålamod och jag la (slängde) ner besticken på tallriken.
Lite hårt.
Och mitt i en ketchuphög.
Det stänkte.
Typ.
Överallt.
På min kofta, på min kjol och lite här och där.
Barnen bara stirrade.
Jag for upp ur stolen och ut i grovköket, slet av mig kläderna och sköljde bort fläckarna med kallt vatten.
(Nu är de tvättade och inga fläckar syns. Tack och lov.)
Skamset kom jag halvnaken - i linne och strumpbyxor - tillbaka till bordet och åt upp.
Ingen sa något.
Sen krävde 10-åringen att få låna mitt linne så till sist satt jag vid köksbordet i bara bh:n och drack kaffe.
Undrar om det är så här hemma hos andra...?

Sen återstod läxläsning!
Lärde M att återberätta en text genom att göra en mind map eller tankekarta som det heter på svenska...
Blev riktigt bra.
(Såklart. Jag är ju bästa läraren ;)
E hade sin första läsläxa: SO OS LE LO etc.
Den boken har man gått igenom åtskilliga gånger.
Undrar hur många försteklassare som ärvt de böckerna ;)

Kvällen ägnades åt.
Tvätten.
Spännande.

Fick sms av både grannfrun och unga väninnan.
De rapporterar varje kväll att de tränat och vad de har tränat.
De är så duktiga!
De skulle bara veta - att jag just igår, efter strykhögen - låg djupt nersjunken i soffan och mulade in både choklad och jordnötter, hahaha.
"Det är bra tjejer - jobba på - app-app-app, inget godis!"

Min termometer har gått sönder.
Därför visste jag inte denna onsdagsmorgon att det var FROST på bilrutorna.
Men vad fan!?
Frost!!
Fick bli en klassiker.
Skrapa rutor med cd-fodral.
Tur ibland att man är så gammaldags att man fortfarande spelar cd-skivor i bilen.
Kan hi-tech-människorna skratta bäst de vill.
Försök att skrapa rutor med en Iphone...
Det var som man misstänkte...
Här är rätt resultatlista från söndagens tävling.
Vilket också gjorde att jag klättrade upp till plats 99 :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar