lördag 24 augusti 2013

Radhusmammans bekännelser....

 
Brottsbalken 12 kap §2 Om skadegörelsebrott
 
"Den som i skog och mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller och vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa."
 
Jahapp.
Då räknas man som kriminell...
Några stenar.
Vem kunde tro det?
Det är ju inte så att man backar ner ett släp till stranden (vilket jag å andra sidan aldrig hade klarat) och skyfflar upp ett ton sten för att lägga på garageuppfarten!
Men att det är så BROTTSLIGT...
Hjälp!
Men jag menar.
Ett knippe björkris till påsk?
Lite vitmossa till jul?
Jag visste ju i och för sig att man inte får bryta grenar så redan där har jag gjort övertramp tidigare.
Men visst.
Jag kan ju förstå.
Att om alla plockade vackra släta stenar med sig från stranden, så skulle det ju så småningom inte finnas några kvar.
Nåja.
Jag tänker inte köra och lämna tillbaka dem.
(Kåda?? Vem fan plockar med sig kåda hem??)
 
På väg till gårdagens tjejgalej begick jag emellertid inget brott mot naturen.
(Och det är väl en himla tur att man inte gör det dagligen...)
Jag, S och M, något försenade, stånkade upp för berget på cykel på vår färd mot kalaset.
I ögonvrån hann jag notera, för det gick ju inte så fort det där trampandet, något gult.
"STOPP!"
Mina medresenärer undrade förvånat?
"TITTA!! Kantareller!!" tjoade jag och skuttade lyckligt in i skogen.
M fick tömma sin gåbortspåse så att jag kunde samla ihop mitt fynd, säkert TIO små svampar.
Och så stod jag där och log fånigt innan M och S fattat vad som hänt.
"Eeeeeeeeeeeeeeh" sa de "Ska du gå på svampjakt eller ska vi gå på fest?"
Värdinnan blev dock glad åt spontangåvan.
Hon stekte dem till frukost imorse :)
Poängtering:
Svampar.
Är lovligt byte.
(Fast hur är det med Stensopp?)
 
 

 
Mycket trevlig kväll!
Och som tur var kunde S cykla hela vägen hem på natten.
På fälgen.
Däcket hängde nämligen lite bredvid...
"Äh" sa hon "Jag testar."
If it goes, it goes som vi brukar säga...
 
Jag brukar inte sticka ut hakan i offentliga forum, eller ta ställning.
Men jag sticker gärna ut handen.
För något jag tycker är alldeles självklart.
Och står för stensäkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar