torsdag 17 april 2014

Ägg och sill och rusk och snusk och till slut några påskkärringar!


Rättelse;)




Påsken inleddes med en meget dejlig morgenmad.
Vi blev bjudna idag.
Av min fina danska arbetskamrat.
Jag njöt varje tugga.
Det gjorde alla.
Med tanke på att ingen åt lunch/frokost före klockan ett.....


Påskkärringar har det dock varit sämre med idag.
(Endast sett en enda på hela dagen!)
Tills det ringde på dörren mitt i Badhotellet!!
Typiskt.
Men söta var de tre små, med fräknar som runnit en bit ner på kinderna i regnet;)
"Glad påsk" sa de i kör och sträckte fram sina påsar (säckar...)
(Neeeeeeej. För några timmar sedan slängde jag allt gammalt godis, flickorna samlat sen barnkalas och pizzriabesök, i soptunnan...)
"Neeeeeeej, vilken otur" sa jag dramatiskt "Jag har inget godis hemma!!! Hmmm, vad ska jag då hitta på?"
"Pengar." sa trion i kör och blängde.
Jag hittade en tjugolapp.
"Tack" sa de och lommade iväg men så vände killen i gänget plötsligt tillbaka och frågade: "Vänta, vad är tjugo delat med tre?"

Har jag sagt att Badhotellet är en utmärkt bra serie?
Inte bara för att den är dansk men det är en stor anledning.
Dyker upp nya härliga uttryck hela tiden.
I detta avsnitt kunde hotellet inte betala varuleveransen och fick därför laga något av vad de kunde hitta i skafferiet.
"Vi laver rusk om snusk" sa en påhittig kökspiga.
"Rusk om snusk"?
Hahahahaha!
Det översattes "Pytt-i-panna".
Men av en säker källa har jag tagit reda på att pytt-i-panna faktiskt heter "Biksemad".
"Rusk om snusk" kan vara allt och är större bitar i sås, och är det som är kvar från dagen innan.
Jag måste gå en "Danska för nybörjare"-kurs.
Helt klart.
Selvfölig.
(Och då lär man sig säkert att stava på danska också! För nu improviserar jag hej vilt. Lite som Preben & Preben;)

Så skönt med lidt ferie.
Spelade bandy efter jobbet, körde direkt därifrån och skänkte en låda barnkläder till några driftiga människor som ska starta en second hand-butik och därefter körde jag hem för att arbeta en och en halv timme i trädgården!!
Så dels är jag värd att ligga i soffan och dels är jag värd fyra dagars sammanhängande ledighet!
Och ett litet glas rött;)
(Kun en lille en.....)

Noterade oljefläckar på gatan.
Hm.
Att jag inte upptäckt det tidigare??
Jag är inte naiv.
Förutom i bilverkstäder.
Man skulle kunna säga vad som helst till mig på en bilverkstad och jag skulle svälja det med hull och hår.
"Ja, alltså, drivspännsknuten på vevarmsaxeln drar åt höger.....måste bytas....."
"Jaha" (Tänk tänk tänk, var fan kan den sitta?) "Eeeeh, kan ni fixa det?"
"Jadå, det kostar 9853 kr. Inga problem."






Glädelig påske!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar