torsdag 10 april 2014

Bapelsin gubbjävel...?




Igår var vi på 80-årskalas!
Men jag kan inte tro på, fast jag vet och kan räkna ut att om hon är född 1934 och fyller år i år, att moster A fyllt 80!!
Krutgumma!
Det är vad hon är.
Skit samma vad hon fyllde.
Oväsentligt.
En anledning att ha kalas!
DET är väsentligt;)
En kalasgäst och bloggläsare - som jag inte kände till - bönade och bad om att få vara med på bild i min blogg!
Jag faller för smicker, så absolut:)
Nu är du med;)




Barnveckan lider mot sitt slut.
Den har varit fin och bra - men kolossalt intensiv.
Framförallt på kvällarna!
Men ser faktiskt fram emot en sovmorgon.
DET var riktigt längesen.
Alltså.
En morgon, där jag inte ställt klockan på väckning.
Sällsynt.
Nu för tiden.
Men på lördag.
På lördag.
Ska jag sova tills jag vaknar av mig själv:)
Bara en arbetsdag till...

Och på tal om arbete och avdelning "Skruvade samtalsämnen runt fikabordet".
Är banan en frukt?
Eller ett bär?
Eller rentav en grönsak?
En ört föreslog någon?
Det slutade med att T googlade fram "Var nöjd med allt som livet ger" och så satt vi där åtta personer och ansträngde oss för att höra texten:
"Om frukter dig lockar...banan eller bär....se till att du plockar....dom utan besvär..."
Aha, AHA!!
Alltså inte ett bär.
"Men vad vet Baloo egentligen?" fnös en kollega föraktfullt "Han är ju bara en dum björn...."
Jag googlade.
"Banan är både ett bär, en frukt och en grönsak."
???
Kallar jag helgardering...
Vi jämförde med "Upp till 13" och Ulf Elfving.
Där ska, enligt sägen, en skånsk (till råga på allt) pojke ha ringt upp och fått frågan:
"Kan du säga tre frukter på B?"
Pojken svarar: "Banan".
Ulf Elfving: "Ja, två till".
Pojken: "......blåbär....."
Ulf Elfving: "Mmmm....en till".
Pojken: "Det är svårt...."
Och så tänks det lite.
Till sist svarar pojken: "Bapelsin gubbjävel!" och slänger på luren.

Men.
Det här är inte sant.
Om man ska tro ett annat radioklipp där Ulf Elfving blir intervjuad.
Enligt honom är ovanstående dialog en parodi på radioprogrammet i ett lundaspex!
(Däremot, ska: "Vad är det för djur som lever i Afrika, är brunt, klättrar i träd och äter bananer?" ha besvarats på riktigt. Givetvis var det en dum trög skåning som svarade på frågan....)

Jag vet fortfarande inte.
Vad bananen är.
Eller.
Om bapelsinsvaret är en myt eller sanning.
Det senare radioklippet kan ju också vara manipulerat....

Idag blev jag "beskylld" för att vara polis?
En väldigt civil sådan i så fall....
Diskuterade en fråga med en medborgare som sökt ett tillstånd och jag svarade väl - och såg så stram ut - att han förvånat frågade: "Är du polis???"
Eh.
Nej.
Inte direkt;)
Bara på maskerad:)


"There are three things you need to be a mum:
love,
patience,
and a large glass of wine at the end of the day."

Nu blev ju inte glaset så jävla large trots att jag bröt upp boxen och klämde ut de sista dropparna ur plastpåsen...
Ser ut som en väldigt desperat handling har förekommit på diskbänken i mitt kök;)
Tar en bapelsin att komplettera med.....




4 kommentarer:

  1. Det var ingen banan inblandad i meningen om djuren som var brunt, hade lurvig svans och klättrade i träd. Och killen svarade ekorre, men då, på sjuttiotalet, var det inte helt ovanligt att använda det danska ordet för ekorre, alltså Eger. Säg "en eger" på bred skånska, så förstår du hur det kunde bli så fel. :D

    SvaraRadera
  2. Tack för förklaringen :) Refererade bara till informationen jag fick av det där radioklippet med Ulf Elfving (som jag inte heller vet är "på riktigt") och han hade inte riktigt hört vad pojken svarade på frågan.... Skönt att slippa leva i ovisshet angående dessa stora frågor i livet ;)

    SvaraRadera
  3. Ja, nu har du utökat ditt "onödiga vetande" och kan berätta sanningen nästa gång det här med Elfving och den skånska pojken kommer upp i något samtal. Och sant är det. Min uppländska mormor hörde det på radion och var den första som berättade det för oss, då nån gång på sjuttiotalet, och hon trodde givetvis att pojken hade sagt det idag förbjudna n-ordet. :D

    SvaraRadera