söndag 12 augusti 2012

Smultrondagar

Har spenderat i princip hela helgen med några av mina bästa och finaste vänner.
Igår blev det som sagt marknadsbesök och bad men även god middag på kvällen hemma hos vännerna.
Som vanligt ordnade de bara till något "enkelt" av vad de hade hemma.
Yeah right.
Varma snittar till förrätt och grillad fläskfilé och rödvinssås till varmrätt.
Bah.
Kändes nästan lite simpelt...;)
Jag drack minsann VATTEN medan värdparet drack vin.
De börjar jobba imorgon och börjar då även sitt "nya liv", haha!
Mer träning (en ökning med 100%) och mindre vin (=inget)...
De får också börja svära igen.
Ja.
Just det.
Svära.
Hela familjen gjorde en deal för ett tag sedan att den som svor fick böta 2 kr.
A som - liksom jag själv - svär i tid och otid, bara lääääääängtar tills imorgon.
Då ska hon bryta ut i en lång harang av alla svordomar hon kan komma på.
Just bara för att hon kan.
Men varje gång hon eller F råkar svära sitter äldsta dottern och kommenterar:
"Mamma, nu har du 109"... Hahahahaha!!!
Jag och mina flickor var hundvakter igår också.
Stackars F fick sitta bunden - lång löplina dock - eftersom det finns alldeles för mycket spännande för en liten vovve ute på landet.
Vännernas yngsta dotter frågade sin pappa om hon fick släppa ut tuppen.
"Nej" sa pappa F.
Plötsligt kom tuppen spatserande rakt framför nosen på hunden!!
Hunden fick tuppjuck (!) och det kunde slutat illa.
Men lite tuppjakt före middagen satte fart på aptiten...;)

Idag testade vi campingen i närheten.
Vi var typ de enda badgästerna.
Men barnen lekte och fikade och hade kul.
Mammorna solade och pratade och betalade glassen.
När molnen började komma alltför ofta packade vi ihop.
Men innan dess, fick vi syn på något som gjorde oss...förvånade?
Rätt som vi låg där och njöt drog någon igång en gräsklippare!!
Det var paret i tältet närmast oss som sysslade med lite trädgårdsskötsel.
De hade stor husvagn, flera olika uteplatser, liksom "rum" och krukor med blommor utplacerade lite varstans.
Det kan jag kanske förlika mig med, om man bor hela sommaren på samma ställe.
Men att klippa gräset!!!
Är det inte därför man har semester?
För att liksom komma ifrån såna plikter?
Vi fånstirrade på dem.
Ogenerat.
Och skakade våra huvuden...

Efter lite logistikdiskussioner, som säkert inte undgick någon campinggäst, tog jag fyra av de sex barnen med mig till tivolit.
Jag sa två karuseller per barn.
Det blev tre.
Inte för att jag var inkonsekvent utan för att en av karusellskötarna var generös och bjöd fyra barn att åka på endast två biljetter!
Därför blev det en tredje runda.
Sen köpte vi Findus tomatsoppa.
För alla barnen har blivit bjudna på det hos andra goda vänner och ville sååååå gärna ha det till middag.
Sagt och gjort.
A och jag värmde tomatsoppan enligt instruktioner, hällde i kokta makaroner och toppade med ost.
Mycket avancerat.
Barnen slevade i sig!!!
A och jag nickade i nöjt samförstånd.
Ännu en rätt att komplettera den torftiga barnmatsedeln med.
Tack K!!!

Där soppskålarna diskats ur tog finalen i handboll vid.
Mycket spännande.
Tyckte till och med barnen som halvlåg överallt i sofforna.
Eller så var de bara så trötta efter två dagars lek att de inte orkade annat ;)
Men jag är nöjd.
Mycket nöjd.
Kan bara sammanfattas med ett ord:
Smultrondagar <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar