måndag 13 augusti 2012

Spännande dag

Mina arbetsdagar är sällan förutsägbara.
Det skulle man kunna tro.
"Kommunal tjänsteman" låter inte lika spännande som "Stridspilot" eller "Lejontämjare" eller nåt sån't.
Men idag har jag faktiskt agerat både läkare och detektiv...
Och det hade jag ingen aning om när jag stämplade in 07.30 imorse.
(Nja, jag stämplade kanske in mer vid 07.36...tog lite tid att få i ordning flickorna...)

Passerade en av mina arbetskamraters kontor, backade och hälsade "Godmorgon, hur är det idag?" sådär som man gör.
Det visade sig inte vara så bra.
Han hade nämligen blivit stucken av en geting på väg till jobbet och han hade börjat få klåda.
När jag suttit en stund framför min dator kom han in på mitt rum och bad att få Betapred (som jag alltid har med mig eftersom jag är nötallergiker).
Vi blandade en dos som han tog och vi avvaktade ett tag.
Det hjälpte inte.
Då tog jag fram de tunga grejerna!
Anapen - en adrenalinspruta (som jag också alltid bär med mig i handväskan).
Måste sett roligt ut där han satt på sin stol med långbyxorna neddragna och jag på huk medan jag körde in sprutan i hans lår, hahaha!
Vid det här laget hade hans klåda tilltagit och han hade fått svullnad i ansiktet.
Dock fick han nog inte hela injektionen för svullnaden gick inte tillbaka.
Jag skjutsade honom till vårdcentralen.
Säga vad man vill om vårdcentralen men när det gäller allergiska reaktioner - då handlar de snabbt!
På ett ögonblick låg min arbetskamrat på en brits medan sköterskan stack nålar och läkaren kollade puls och blodtryck.
Jag fick redogöra för vilken behandling jag satt in:)
"Är det farligt?" frågade jag och blev lite nervös.
"Nej" svarade läkaren "De medicinerna är inte farligare än en allergisk reaktion."
Min kollega fick dock inte följa med tillbaka till kontoret.
Fick ytterligare medicin mot klådan och skulle stanna under bevakning.
Efter en timme kom han tillbaka - symptomfri!
Tror jag ska göra en tilläggsskylt under mitt namn på dörren till mitt rum:
"Allergimottagning"

På eftermiddagen fick jag ett annat uppdrag.
Som mer faller in under mina ordinarie arbetsuppgifter - men ändå.
Det har varit marknad i byn den gångna helgen och imorgon är det dags för cirkus.
På samma markyta som använts till marknaden.
Därför har vi flyttat om pendlarparkeringen tillfälligt - men inte hunnit flytta tillbaka skyltar och avspärrningar.
Vilket fick till följd att ett 40-tal bilar stod parkerade på helgens tillfälliga parkering även idag.
Det är en toppenparkering, belägen precis intill tågstationen, så jag förstår att många valde den i morgonstressen ;)
Problemet var bara att cirkusföljet anlände idag och skulle börja ställa i ordning inför morgondagens föreställning.
Vi fick skriva upp registreringsnumren på samtliga bilar och söka upp ägarna.
DET var ett detektivarbete vill jag lova.
Och tidsödande.
Att ringa ALLA, och sms:a de vi inte fick tag på.
Folk blir ganska skärrade när man ringer och säger:
"Hej, jag heter det och det och ringer från det och det och du har parkerat din bil på det och det området etc."
"Ähäjaha.... Har det hänt nåt med min bil??????"
"Nej nej nej, så här är det...."
Ikväll stod det fortfarande fem bilar kvar.
Vad förvånade de ägarna blir imorgon när de hittar sina bilar inne i cirkustältet eller under en elefant...

Imorgon uppdaterar jag min namnskylt:
Mitt namn
Teknisk handläggare
Allergimottagning
Detektiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar