tisdag 18 september 2012

Preautumn

Det går inte att streta emot längre.
Skolan har börjat.
Semestern är över.
Barnens aktiviteter har kommit igång.
Det går att köpa svenska äpplen i butikerna.
Och framförallt: H&M:s "Autumn/Winter Season 2012" har kommit med posten!!
Det är höst.
Ja.
Vad ska man säga?
Egentligen har jag aldrig tyckt speciellt mycket om hösten.
Det har alltid varit min sämsta årstid av olika anledningar.
Men jag har fått en annorlunda inställning till denna säsong.
Den kan vara ganska mysig.
Ändå.
Nystart.
Blir det.
För mig i alla fall.
Om två veckor måste mitt hus vara färdigt.
För om just två veckor ska jag flytta ut från lägenheten.
Det är både för- och nackdelar med att bo i lägenhet.
Jag har kommit på att nackdelarna var fler.
Så därför köpte jag ett litet radhus.
Mina barn tycker att det är roligare att bo i hus.
Det blir billigare att bo i hus.
Man behöver inte skämmas för att barnen skriker och bråkar i trapphuset halvsju på morgnarna...
För i mitt eget trapphus kan de skrika och gorma bäst de vill.
Eller nja.
Radhus.
Jag har grannar på båda sidor.
Yngre grannar.
Än de jag har nu förstås.
Som hör och ser bättre.
En solig dag i början av sommaren satt jag nere på gården och solade.
En kvinna i 55-60-årsåldern parkerade sin bil och gick mot porten.
Men så vände hon precis när hon var framme vid dörren och kom gående mot mig.
"Bor du här?" frågade hon.
(Eh, nej, jag sitter här mitt i betongen och solar för att det är mycket mysigare än att sitta i min jättefina stoooora trädgård....)
"Ja" svarade jag.
"Jag har glömt mina nycklar. Jag ska hämta min mamma som bor här. Ja, det är hon den GAMLA tanten!" förklarade hon utförligt för att jag skulle förstå att hon inte försökte lura sig in eller nåt...
(DEN gamla tanten i bestämd form singularis?? Alltså.....Det...bor...bara....tanter....och...farbröder här..... Det står rullatorer överallt så man knappt kommer fram liksom.....)
Ja, hon fick ju självklart låna min nyckel....

En trevlig sak med hösten är höstmodet.
Förra året kom en tunn H&M-katalog som hade rubriken "Preautumn"...
Men hur ska man hinna?
Förr kom det en katalog på våren och en på vintern.
Nu kommer det minst en i månaden.
Med fantastiska "erbjudanden"...
Men "För-höst"?
Vad innebär det?
Ett mellanting mellan sommar och höst förmodligen?
Tja.
Kanske inte så dumt egentligen.
För det kan ju vara sandalväder ena dagen och stöveldag nästa...
Syntes tydligt i stan i lördags.
Någon gick omkring i shorts medan någon annan bar pälsväst.
Ser lite knasigt ut.
En stilpolis kanske borde styra upp det hela så att det blir lite ordning..
Så.
Nu packar vi ner sommarkläderna och tar på oss höstgarderoben.
Ungefär som det är bestämt att vi ska ställa tillbaka klockan eller sätta vinterdäck på bilen.
Det får vi ju inte bestämma själva...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar