torsdag 4 juli 2013

Skendräktig efter kvällssvullandet...

Idag kom den!!!
Sommarvärmen!
Juuuuhuuuu!
Så efterlängtad och underbar!
Vaknade abrupt vid sjutiden av att den lilla kommandoran befallde mig göra "två runda mackor med smör" för hon var "kokhungrig".
Jag gjorde smörgåsarna som i trans samt hällde upp ett glas äpplejuice och startade Barnkanalen.
Sen somnade jag om och vaknade strax efter åtta av ett sms från en arbetskamrat:
"Är du vaken? Ring isf, gäller xxxx"
Hm.
Jag ringde upp direkt och sen var det ju liksom lika bra att stanna uppe.
Löpning + MAGövningar stod ju som första programpunkt...
Brorsan och jag sprang 5 km i något lugnare tempo än igår.
Därefter tog vi plats på gräsmattan i trädgården och jag fick instruktioner om hur hela den här magsessionen skulle gå till.
Fyra olika övningar skulle göras, var och en i 8 x 20 sekunder.
Jisses!
Ivrigt påhejade av barnkören så tog jag mig igenom magdödarmenyn.
Känner ingenting av det.
Nu.
Men imorgon...
Å andra sidan kanske aftonens matintag har fått de stackars magmusklerna att springa och gömma sig...
Brorsan och svägerskan ordnade till världens grillbuffé.
Likt Astrid Lindgren gjorde när Emil bjöd fattighjonen på julkalas kommer jag nu att räkna upp vilka läckerheter som stod på bordet:
Grillad karré, grillade kycklinglår, grillad korv, grillad majskolv, grillad paprika, grillad halloumi, ugnsbakade klyftpotatisar, cole slaw, grönsallad med tomater, gurka, rödlök och mozzarella och bearnaisesås (som om den sistnämnda verkligen behövdes...)
Och till kaffet - för vi blev ju inte riktigt mätta....:
Jordgubbar, äpplekaka och chokladpraliner.

Min pappa tycker inte om när man använder ordet "mäktig/t" om mat.
Han tycker det har en negativ klang om man säger att: "Det här var mäktigt" gällande just mat.
Alltså att det får betydelsen att man inte tycker det man ätit varit gott.
Jag håller inte riktigt med och jag tror att det är fler än jag som inte gör det.
Något som man tycker är gott kan samtidigt vara mäktigt, utan att man menar något negativt.
I alla fall, på en middag där mammas lillebror en gång deltog, så var han så mätt när vi ätit att han fick knäppa upp byxorna efter middagen och ligga på en soffa och pusta.
Jag misstänker att han efter måltiden även råkade säga att "maten var jättegod men mäktig..." ;)
I gästboken kunde vi dagen efter läsa:

"Tack för maten, den var mäktig,
nu jag känner mig nästan dräktig."

Ungefär så känner jag mig ikväll.
Skengravid liksom.
Och det är ingen jättebra uppladdning inför morgondagens pass som är:
INTERVALLTRÄNING!
Majj gadd.
Min bror är skoningslös.
(Gäller att stoppa toapapper i byxlinningen...)

............................................................................................................................................................

mäktig - wiktionary

4. (om en maträtt) mättande och eventuellt tung; som snabbt ger en mättnadskänsla som varar länge

dräktig - synonymer.se

havande, fosterbärande, med ungar

1 kommentar:

  1. Havregrynsgröt framställd med aningen för lite vätska, stabbig kanske, ger förmodligen en snabb mättnadskänsla som säkert varar länge. Fy fan vad positivt, alltså motsatsen till negativt.

    SvaraRadera