onsdag 17 juli 2013

Snuvad på champagne!


Morgonstund har guld i mun.
Tänkte jag inte.
När jag steg upp klockan sex i morse...
Men det var ju självvalt.
Tränade lite golf med fina vännen igårkväll.
Sedan bjöd han på middag.
Jag är barnsligt förtjust i att bli bjuden på middag.
Och inte kan man väl äta en god middag utan att dricka vin till?
Nej.
Precis.
Och sedan får man ju hålla på tisdagstraditionerna, det vill säga Morden i Midsomer kl 21 på TV1.
Sedan ville fina vännen spela schack!!
Schack??
Alltså, är det någonting jag saknar i hjärnkontoret, så är det den där förmågan att tänka i flera steg framåt...
Så redan när jag flyttade min första lilla bonde från en ruta till en annan visste jag att slaget var förlorat...
Sedan tänkte jag mig nog att det var dags att hålla schack natt.
De banorna funderade inte min schackmotståndare i.
Som den naturligaste saken i världen föreslog han glatt: "Ska vi se en film som jag tror är bra?"
Javisst!!!
Vilken fantastisk idé när klockan är midnatt :)
Men det var en rolig film, brittisk med amerikanskt slut. (I give it a year)
Och Minnie Driver var med.
Henne gillar jag men har inte sett på evigheter.
Min mormor, som hade video före oss (det hade i och för sig alla...), spelade alltid in filmer till oss eftersom hon hade parabol och en massa roliga kanaler med en massa roliga filmer.
Minnie Driver var med i en som jag minns speciellt mycket, "Circle of Friends".
Den måste jag se igen.
Men.
Efter den där brittiska filmen med det amerikanska slutet kunde jag inte somna!!
Varför är det alltid så när man är vaken lite för länge?
Som att det slår över liksom...

Morgonstund har guld i mun.
Väckningssignalen på mobilen är ibland det otrevligaste man kan höra.
Trafiken hemifrån till stugan var snabb.
För ovanlighetens skull.
Och för ovanlighetens skull höll folk hastigheterna.
Alltså, stod det 90 på skylten, så körde folk i 90.
Och inte i 70.
Som det brukar vara.
Rattade runt lite för att hitta en bra radiokanal, men valde till sist och som vanligt, min nya cd.
Fast först lyssnade jag på ett festligt klipp från en Beyoncé-konsert.
Beyoncé gick ner bland publiken och lät en tjej sjunga med i Halo.
Brölet lät som...Chewbacca?
Kan hon inte ha varit nöjd med.
Absolute Summer nånting heter cd:n.
Har egentligen slutat köpa cd:s eftersom jag gillar att göra mina egna, men föll för frestelsen.
Dumt.
Är kanske bara fem låtar på hela dubbel-cd:n jag gillar....
Undrar hur de tänker när de producerar en "Absolute"-cd?
"Nu ska vi klämma fram några låtar som passar sommartemat. Alla måste börja med visselpipor eller ha refränger som innehåller orden sommar eller sol eller både och!!"

Köpte tidning och bullar och åt frukost med mamma och pappa innan det var dags för GOLFTÄVLING.
(Därför jag var tvungen att träna lite igår...)
Och så tvättade jag mina klubbor.
Nödvändigt ont.
Eftersom jag inte kunde urskilja siffrorna på klubbhuvudena.
Inte för att det hade så stor betydelse för min golfinsats ändå, men mest för sakens skull.
Pappa och jag spelade Greensome, båda slog ut och så valde vi det bästa utslaget och sedan spelade vi vartannat slag tills bollen kom i hålet.
Jag litade blint på att pappa skulle rätta till mina misstag - men det blev tyvärr inte alltid så...
Även han kan missa ett bunkerslag och slå bollen käpprätt i en damm....
Våra medspelare, ett par i 50-årsåldern och en mor&son, spelade fantastiskt bra.
Nästan så att man blev irriterad och kom på sig själv med att tänka: "Men kan de inte missa EN ENDA GÅNG FÖR FAN?!"
Nejdå.
Mannen i paret gjorde till och med Hole-in-one på ett par 3 hål!!!
ÅÅÅÅH-HÅ-HÅ tänkte jag och sken upp för en stund, champagne!!
Men det blev en lättöl.
Dels för att jag körde och dels för att de inte bjöd...
Hmmm.
DET hade jag gjort om jag gjort Hole-in-one!!
Herregud!
Hur ofta händer det??
Efter den fullständiga förnedringen satte vi oss ner med våra medspelare i bollen och drack den där ölen.
Jag småpratade lite med kvinnan i paret och fick reda på att hon jobbade som lärare på Lärarhögskolan.
Och då, fick jag en aha-upplevelse!
Det är HON!
Som skred in i salen barfota med blommig klänning som var bar i ryggen!
DET var många år sedan!!
Jag kände igen henne när hon tog av solglasögonen men hon kände inte alls igen mig.
Och jag sa inget.
Och går inte in på varför.
Dessutom har jag bytt efternamn.
När pappa och jag var färdiga att åka hem - man blir ganska trött av att se film halva natten och sen stiga upp klockan sex och dessutom hacka runt i torrt gräs i fem timmar - då skulle paret gå och "Straffträna".
What??
Straffträna??
De spelade ju hur bra som helst.
Om det var NÅGRA som skulle straffträna så vore det i så fall jag och min kära far.
Nej.
Vi körde hem och tog varsin strafföl.
Och laddar inför nästa tävling på fredag.
Fast jag ska faktiskt slå en liten hink innan.
Gjorde jag förresten idag också.
Inte hinkar.
Men bollar.
Men vad hjälpte det...?
I bilen hem sa jag till pappa att jag fått rådet av min fina vän att träna, träna, träna.
Pappa sa att det sitter i huvudet.
Hm.
Men är det inte som att cykla?
Tydligen inte för mig.
Då hade jag cyklat omkull hela tiden....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar