onsdag 6 november 2013

En kaka om dagen är visst inte bra för magen...

 
Inte en enda Gustav Adolf-bakelse har jag sett skymten av idag.
Så jag fick googla.
För att få se en alltså.
Väldigt stor variation måste jag säga.
Trodde att det var en speciell, att den bara kunde se ut på ett visst sätt?
Tydligen är det enda viktiga att det sitter en liten Gustav Adolf-figur på toppen.
Annars får den se ut hur som helst.
Där ser man.
 
Kladdkakans dag.
Infaller den 7 november.
Det är ju......i morgon!!?
 
Samtidigt som jag googlade hörde jag på Aktuellt att svenska folket har ökat i vikt.
Procentuellt sett ökar midjemåtten mer än vikten.
Kanske inte så konstigt då vi har alla dessa "dagar"?
Fettisdagen, våffeldagen, kanelbullens dag med flera...
Fast det beror nog inte enbart på det;)
Nej minsann.
Småätandet.
Betonade hälsoexperten.
Är en av anledningarna.
(Vad är det jag alltid har sagt?)
Större portioner, större glas ytterligare några.
Vindrickandet har ökat!!
Mjaaaaa.....
Måhända ;)
 
Kommunalarbetaren var ute på fältet idag.
Trots tjock tjock jacka blev det aningens kyligt efter en timme.
Satte mina kalla händer på en kollega när jag kom in igen.
Hon hoppade en halv meter upp i luften!
Tycker att man ska dela med sig ;)
 

 
Ingen Gustav Adolf.
Men det går precis lika bra med flytande limpa i form av en Innis & Gunn...
Kan säga att jag är otroligt värd den.
Efter denna kväll.
Den har inte varit jobbig.
Men intensiv.
Flängande hit och dit.
Två olika handbollsträningar till exempel.
L:s träning var som vanligt kaosartad.
Jag och en annan mamma med en flicka i samma ålder som L satt och var stolta över våra flickor som skötte sig exemplariskt.
Och förvånade.
Vi vet att de två kan nämligen....
Men inte på handbollsträningen.
Och vi förundrades återigen över föräldrar som inte säger till sina barn att gå och sätta sig i samlingen i stället för att hänga i ribbstolarna.
Om ledarna sagt att barnen skulle klättra i ribbstolarna hade barnen gjort alldeles rätt.
Men nu sa ledarna: "Nu ska vi sätta oss i en ring i mitten."
Vad är otydligt med den instruktionen?
Och de barnen som inte alls vill delta utan hellre vill sitta i föräldrarnas knä.
Gång efter gång.
Varför går man dit då?
När jag och L gick från idrottshallen till bilen var hon som vanligt igen.
Det vill säga började skälla för att jag inte villa bita av allt skalet på hennes äpple så att hon kunde äta det, slängde äpplet på marken för att jag inte gjorde som hon sa, började slå på mig och kalla mig "världens dummaste mamma" när jag började skratta etc.
Men jag tar gärna det.
Så länge hon uppför sig när vi är bland folk :)
 
Skål på det!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar