tisdag 5 november 2013

Höstkul även för den lilla plånboken!

 
En sån där knastertorr tisdag.
Har det varit.
(Jag har jobbat inomhus...;)
Inget speciellt har hänt.
Inte ens någon som ringt och skällt av en eller annan anledning ;)
Försöker lära mig att läsa ritningar gällande gatubelysning.
Går ju sådär.
Ungefär som att jag skulle lära mig själv grekiska...
Man skulle haft en ingenjörsutbildning i bakfickan.
Och så är det "stopp" överallt i mina projekt.
Väntar på folk som ska återkomma och kan därför inte gå vidare.
I morgon ska jag emellertid ut i friska luften!
 

 
Efter såna sega arbetsdagar är det ganska skönt att komma hem.
Att komma hem till tre barn, är allt annat än torrt och segt;)
Det är vulkanutbrott och världskrig på en och samma gång.
Och en hel del mys :)
Jag hinner knappt få av mig jackan innan jag sprungit runt och tänt en massa levande ljus.
Tända stearinljus förhöjer myskänslan och dessutom inbillar jag mig att det blir varmare...
Det "råa" försvinner liksom...
Det första flickorna gör när vi kommer hem är att springa in till grannflickorna eller så kommer grannflickorna in till oss.
Idag kom vi hem först men det dröjde inte lång stund innan det knackade på dörren;)
Perfekt för att undvika "hell hour".
Jag kan förbereda och laga middagen utan problem då barnen roar sig på egen hand.
Kokkonst på hög nivå i kväll.
ICA:s färdiga köttbullar och pasta...
"Ååååååh, köttbullar och pasta!!!" strålade de små gullungarna och rusade till bordet.
Hm.
L smällde i sig TIO köttbullar och sedan en glasstrut (jag hade lovat).
Och sedan däckade hon i soffan redan halv sju.
???

 
GIVETVIS hade jag tinat en liten kyckling i kylen.
Så att jag kunde förbereda morgondagens middag - stekt kyckling, brunsås och potatis - under tiden pastan blev mjuk...
Applåder tack.
"Mamma, jag kan väl få stryka?? Snälla!!?"
(Jag var väldigt nära att gå och hämta febertermometern...)
 
 
Sms från mamma tidigare idag:
 
"Hej! Vill du ha lite hjälp med läxläsning, sagoläsning eller kliande på ryggen? Ja, inte din förstås..."
 
 
<3 <3 <3
 
Givetvis blev mamma inviterad till middagsbordet och sen jobbade vi på tillsammans med kvällssysslorna;)
Tack mamma <3
 

(Rubrik ur Competence, riktad till studenter förvisso, bilaga till City Lund)
 
 
Jag hade velat lägga till "för dig som bor i staaaaaaan".
 
"Höstmörkret är den perfekta tiden för kulturmys. Teatrar brukar ha genrep dagen före en stor premiär, då biljetterna är gratis, eller åtminstone kraftigt rabatterade. /---/ Gillar du film ska du hålla utkik i dags- och månadstidningar. Där annonserar man titt som tätt om gratis förhandsvisningar av nya biofilmer. /---/ Vill du hålla koll på senaste nytt utan att prenumerera på en tidning? Plocka en gratis Metro på stan, eller en City om du bor i Lund eller Malmö."
 
Vad var det jag sa?
Hur många teatrar och biografer finns det på den här orten ;)?
Men detta är det bästa:
 
"Tycker du om att pyssla? Varför inte låta dina egna kreationer bli årets julklappar?"
 
Hahahaha!
Pappa kanske vill ha en brevpress? (Sten som jag kan måla fina mönster på!)
Mamma ett bokmärke? (Kan jag klippa ut och rita på alldeles själv!)
Barnen kan få en apelsin var ;)
(Kommer inte ihåg vem som berättade det eller om det är från någon bok, bara att jag hört/läst det många gånger "När jag var barn fick vi vars en apelsin till jul!")
Tror inte flickorna nöjt sig med det.
Vi är barn av vår tid.
 
Men visst inbjuder höstmörkret till kulturmys.
Vad man sen anser vara kultur får man ju själv bedöma...
För min del är det bra serier på TV.
Och böcker.
Och det passar min lilla plånbok alldeles utmärkt! 
 

 
Doobidoo (tittarsiffrorna kan inte ha fel;), Skavlan, Solsidan, Så mycket bättre, Dowtown Abbey, Hjem m. fl.
Svenskt, danskt, brittiskt och norskt.
Mest populärkultur men ändock kultur :)
 
Läsa bra böcker är också ett förträffligt tidsfördriv.
Älskar att läsa, har alltid gjort och kommer förhoppningsvis alltid att göra det.
När jag var barn var jag med i bibliotekets "Sommarboken" tre omgångar varje sommar.
Mamma försökte jaga ut mig i solen men jag satt hellre inomhus, osocial och blekfet, och läste och recenserade;)
 
Flera av mina väninnor delar det här läsintresset och vi diskuterar ibland vad vi läst eller rekommenderar varandra böcker.
"Man har inte läst en bok förrän man pratat om den." (Aidan Chambers)
 
Avrundar detta inlägg med att delge ett mail jag (och flera väninnor) fick idag från väninna M, där hon speciellt tackar väninna H, för boktipsen:
 
"Hej
 
Efter en hälsosam lunch, bestående av två tunna skivor hembakat hälsobröd fullt av fibrer och antioxidanter, tog jag en tom ryggsäck på ryggen och begav mig med raska steg till biblioteket.
(Fullt med fibrer? Duktigt!)
 
Där lånade jag "Morgon i Jenin". ("Morgon i Jenin"? Hmmm. Har jag helt missat....) Jag behöver en tung bok nu efter Liza Marklunds och James Pattersons "Postcard Killers". De har med en cm mellan raderna och 14 punkters text lyckats få en bok på 100 sidor att förvandlas till en på 360. (Instämmer helt och fullt.)
 
 
Tänker följa upp den med "Sonat till Miriam" eftersom jag älskade "Nu vill jag sjunga dig milda sånger". (Jag med. Fantastisk bok A köpte till mig och M. "Här får ni vars en bok som ni måste läsa för att den är så bra!")
 
Avslutningsvis tänker jag satsa på "Samvetets röst" av Helen Fielding. Jag har väldigt höga förväntningar på den eftersom jag tyckte "Bridget Jones Dagbok" var sjukt rolig. (Japp.)
 
Med boktung ryggsäck gick jag med samma raska steg hem och tyngden bidrog naturligtvis till ännu bättre träning. (Den bästa träningen är den som blir av!)
 
Sen kom jag hem och var så hungrig att jag fick unna mig en bit äpplekaka med vaniljsås. (HAHAHA, Bridget, Bridget......)
 
Tack för tipsen H och ha det bäst alla :)"
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar