måndag 11 november 2013

På en måndag. Får man dricka vatten.

 
Ååååh.
Det regnar.
Det är kallt.
Man blir våt.
Och lerig.
OCH????
Ut med dig.
Keps på.
Det är skönt efteråt!
 
Ovan, ett utdrag ur en monolog med mig själv.
Eller en dialog.
Mellan mig och mitt samvete.
 
Det VAR skönt efteråt.
I en varm dusch...
 
Passade på att tvätta bilen också.
(Inte i duschen.)
Jaaaaaaa, det regnade.
Men jag hade bestämt mig för att bilen behövde en tvätt.
Och då kunde ju inte jag rå för att det regnade.
När jag äntligen tagit ett så stort beslut...
Var ett tag sen sist.
Inte sen det regnade, men sen jag tvättade bilen.
Februari-mars nånting?

 
Fars-dags-fika hos mamma och pappa.
Smaskig tårta.
Provsmakning av nån gammal whisky...
För min del blev det bara lukta och läppja.
Men jo.
Den var god.
Min pappa utropade när han packade upp sin slips:
"Ooooooh, vilken kreativ dotter jag har!"
Hm.
Anade man en smula sarkasm?
 
Mamma hade förberett middag.
Jag fick en lunchlåda med mig hem!
Utan att jag bad om det!
Men när jag öppnade lådan vid lunchtid idag upptäckte jag: Pesto!
Hmmmmm.
Nöt-pesto?
Ringde mamma.
Inget svar.
Ringde pappa.
Inget svar.
Så där stod jag med knorrande mage, darr på läppen och fuktiga ögon och såg på när en efter en av mina arbetskamrater värmde sina lunchlådor...
Min kollega sa vänligt:
"Du kan ta min spaghetti carbonara - så tar jag din mat!"
Åååååååh så rart!
Alla glada och lyckliga igen.
Av ren tacksamhet diskade jag hans tallrik och serverade honom kaffe efter måltiden ;)
 
Var ganska lugnt på jobbet idag.
Det där fredagsruset var som bortblåst.
Tunga steg i korridoren, några "host-host-jag-blir-nog-förkyld"-pip etc :)
Faxen fick ett flipp, som den får ibland, och stod och pep som en EKG-apparat så det hördes i halva bygget.
Ingen orkade bry sig, utom jag som studsade iväg till kopieringsrummet samtidigt som jag skrålade:
"What does the fax say?"
Inte NÅGON drog på munnen.
Jävla otacksamt.
När man försöker liva upp en måndag:)
 
 

 
Oväntat uppdrag :)
 
 
Att komma felklädd till en fest.
Är inte kul.
Alla bär jeans, utom du själv, som valt ett glansigt fodral.
Och kanske en liten fluffig boa.
Ungefär som på jobbet idag.
I lilla klänningen och klackarna fick jag rycka ut och flytta cyklar.
Min arbetskamrat i blåställ bara stirrade.
"Du kan vara arbetsledare" sa han med ett snett leende.
Men jag kunde ju inte bara stå där och peka.
Nej nej nej.
Inte min stil.
Så jag trippade runt i dyngan med den ena cykeln efter den andra:)
Asch.
Allt går.
Måste tänka på att ha en uppsättning "oömma kläder" i en låda på jobbet.
Ungefär som mina flickor har, på sina fritids....


 
Hängde en påse på ytterdörren när jag kom hem.
Nystekt sill!!
Från moster A.
Gjorde mig en superb nystekt-sill-med-rå-lök-och-majonnäs-macka till kvällsmat.
Supergott!
Hade passat till en kall öl.
Fast nu är det ju måndag!
Och jag skulle träna.
Så det fick bli en nystekt-sill-med-rå-lök-och-majonnäs-macka och vatten!


 
P.S. När mamma senare ringde upp sa hon att det självklart inte var nötter i peston. "Tror du jag hade gett dig mat med nötter i???" Hm. Nej. Men kanske pappa...? Som tack för den fina Fars-dags-presenten ;) D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar