måndag 4 november 2013

Servera inte bullar med vallmofrön en måndagskväll när klockan blivit lite mycket...

 
Hösten är verkligen inte "my cup of tea".
Men i kväll smakade just det väldigt gott (till norska serien "Hjem").
Den fina koppen (baljan ;) har jag fått av en fin väninna!
 
 
L:s extradagmamma arbetade sin sista dag idag.
I gårkväll när jag nattade L sa hon:
"Mamma, jag kommer att sakna I!"
"Ja" sa jag "Men vi kommer ju att träffa henne någon gång då och då!"
"Mmmmm..."
"Men du" fortsatte jag lite klurigt "kommer du att sakna I mest eller hennes korvgryta?" (För den har varit populär.)
Tystnad.
"Hm. Korvgrytan!" svarade L med ett skratt.
"Haha, men nu ska hon inte jobba mer. Ingen mer korvgryta."
"JO!! Hon ska ju va' pensionär!"
(OBS! L uttalar pensionär med tj-ljud, låter så roligt... En gång sa hon till en av mina manliga vänner: "Vilken fin tjaaaaaaaaal du har!" Hahaha!)
"Jaså, är det ett jobb?"
"Ja. När I (en annan extradagmamma) blev pangtjonäääär var hon på semester."
"Fast....har man semester, jobbar man väl inte.....?."
Här tog  just den diskussionen slut och L började prata om något annat.
 
Svårt att förstå när man är fem år kanske...? (Kantje ;)
 
 
 
Ett av min 10-årings alster.
Tecknar väldigt fint tycker jag!
Och så ska allt skrivas på engelska.
Bra. Bra.
 

 
För första gången på länge var jag med på E:s handbollsträning.
Idag var det bara en tränare (de brukar vara två).
17 sjuåringar, 13 tjejer och 4 killar.
Jisses, tänkte jag, och relaterade direkt till L:s handbollsträningar...
Men shit, vilken skillnad.
Vilken disciplin, vilken duktig tränare och vilka roliga lekar/övningar.
Det var en njutning att se.
Alla barnen gjorde precis det de skulle.
Såg det ut som från läktaren i alla fall :)
Blev dock konfunderad över att E gjorde allt med höger hand!?
Hon skriver nämligen med vänster? 
Men fin bollkontroll.
Snabb och alert.
Måste hon ha efter mamma ;)
 
I gårkväll var jag så trött efter en riktig håll-i-gång-helg att jag knappt orkade natta flickorna.
Jag var minst sagt otålig att få dem i säng så jag kunde sjunka ner i soffan och se "Solsidan" och "Bron".
L vill alltid ha två sagor, M vill ha en pratstund i mörkret och E vill ha en saga och en stunds ryggkli...
Jag var väl lite snabb med det där kliandet igår - det får jag erkänna - och det upptäckte E när jag tog bort handen från hennes rygg lite för fort.
Hon satte sig käpprak upp i sängen och utbrast:
"Nänänä, fortsätt, jag har inte njutit!!"
Hupps.
Sorry....
 
 
Kvällens Youtube:
Räven på teckenspråk!
 

 
Man kanske skulle piffa upp sig lite med en ny hårfärg? Eller tre....
 
 
 
Min löparkompis övertalade mig idag att anmäla mig till nästa års Midnattslopp.
Förvisso bra att vara ute i god tid ;) fastän det känns något avlägset...
Och just nu har jag sådär plågsamt ont i nacken, axlarna och övre delen av ryggen igen.
Hej Diklofenak!
Har fått en tid hos en sjukgymnast om några veckor.
Har ju testat både massage och ryggknäckeri men det hjälpte bara tillfälligt.
Har funderat på om jag tränar för lite?
I somras tränade jag var och varannan dag och det ryggonda försvann!
Men svårt att få tiden att räcka till träning den vecka jag har barnen här - för att inte säga helt omöjligt att få tiden att räcka till.
Idag var vi till exempel hemma kvart över sex, kycklingklubborna värmdes och stod på bordet halvsju (jodå, de räckte även till kvällens middag ;).
Fabulös måltid.
Mikrovärmda kycklingklubbor, bullar med vallmofrön och skivad gurka....
Och i och med att man gör ett så ogenomtänkt val när man har fem minuter på sig att handla så får man dammsuga köket också efter kvällsmaten.
Vallmofrön har en enorm förmåga att hamna precis överallt...
Jodå.
Så att, även om man ibland tänker att man skulle vara lite duktig och köra lite styrkeövningar i tio minuter när barnen lagt sig (liksom, vad är tio minuter, bara att göra det) så är soffan alltid mer lockande vid niotiden...
Sit-ups??
Knäböj??
Armhävningar??
Fuck off......
I morgon.
I morgon gör jag det...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar