söndag 3 november 2013

Livets goda.

 
L:s tolkning av "Fredagsmys"....:)
"Mamma, du tycker ju om att dricka vin? Då får vi åka taxi!"
Mmmmmmm......
 
 
Min pappa tycker om god mat.
Han tycker om att äta god mat.
Han tycker om att laga god mat.
"God" är ju subjektivt förstås.
Men mitt "god mat" är samma som pappas "god mat".
 

 
Förrätt 1:
 
Kalixrom, hembakat minigrovbröd, vispat citron/baconsmör.
 
 
 
 
Förrätt 2:
 
Grillad jätteräka med red hot chilisås, grillad pilgrimsmussla med hallonsyrat sjögräs.
 
 
Petit Chablis, vibrant, ekologiskt (för att balansera det där med jätteräkorna, ungefär som man köper utsläppsrätter när man flyger...;) till de två första rätterna.
 
 
 
Huvudrätt:
 
Burgundisk gryta, kokt potatis, blandad grönsallad med dijondressing.
 
Chateau de Seguin, Bordeaux, 2009.
 
 
 
 
 
Dessert:
 
Strimlade fikon i konjak, hemgjord apelsinsorbet med Grand Marnier och vaniljglass.
 
 
 
Lördagsgodis 1:
 
Brorsonsmys <3
 
 
Lördagsgodis 2:
 
30-årig Millburn från 1978.
(Den var god. Jag kan ju ingenting om whisky - f'låt pappa - men dricker och är nöjd :)
Ibland skojar jag och frågar "Kan man ente få litta cola i den här?" Hahaha...)
 
 
Behöver jag ens understryka att lördagsmiddagen smakade fantastiskt gott?
 
Efter maten slötittade vi på "Så mycket bättre".
Jag är besviken.
Det fångar mig inte alls som det gjort tidigare säsonger...
Säsongsstarten av "Downtown Abbey" var däremot så mycket bättre....
 
 
I morse vaknade mitt yngsta hjärtegryn 5.30.
Ljuvligt.
E kom också ner till min säng strax därefter.
Jag vet inte hur andra familjer har det.
Men mina flickor är otroligt duktiga på att bråka och slåss.
Om SKITsaker.
Och helst när man vill att de ska somna om....
Även om jag fick raseriutbrott och slängde ut dem ur mitt sovrum cirka tre gånger.
Det biter inte.
Så småningom tröttnade de emellertid och sista gången jag vaknade till vid halvtio (YES!) hördes glad lek från ovanvåningen.
Toppen!
De verkade ha grävt ner stridsyxorna för en stund...
(Utan att ha hittat godisskålen....)
 
Vid frukosten, som mer fick karaktär av en brunch på grund av tidpunkten, dryftades en del funderingar om livet.
Alltid lika kul;)
Bland annat:
E: "Asså, jag vet inte riktigt om jag ska bli plåtslagare (som pappa) eller "jobba på kommunen" (som mamma)......"
Nej.
Det gäller att välja rätt.....
En annan gång filosoferade hon så här:
"Måste man gifta sig eller kan man få barn ändå?
Jag tror inte jag ska gifta mig.
Det verkar så piiiiinsamt."
 
 

 
Youtube.
 
Söndagen har bestått av lek.
Lek.
Och åter lek.
För barnen.
För mamman.
Har söndagen mest bestått av hushållsarbete.
Tvätta, stryka, laga mat och städa.
Gjorde gulaschsoppa.
En massa goda grönsaker.
Blandfärs.
Kryddor.
Luktade förföriskt gott i köket.
Passade samtidigt på att grilla två kilo kycklingklubbor.
(Den doften njuter vi av än så här på kvällskvisten....)
Mamma och pappa kom förbi på eftermiddagskaffe.
Med köbekagor.
Till sex personer.
Missräkning.
Här är oftast ytterligare tre små söta flickor i krokarna;)
 
Middagen serverades klockan halv sex i radhuset.
Jag har skalat, hackat, skurit, kryddat, rört och smakat av.
Att laga mat tar tid.
Men jag tycker det är viktigt.
Att servera riktig mat.
En vinter när jag var föräldraledig med L var jag dock så fruktansvärt trött på att stå vid spisen.
Tyckte att det var det enda jag gjorde.
(Göra frukost - plocka undan frukost - göra förmiddagsfika - plocka undan förmiddagsfika - göra lunch - plocka undan efter lunch .....etc. etc.....)
Så jag tog beslutet att beställa hem mat, husmanskost givetvis, varje dag i en hel vecka!
Så jäkla skönt.
Men det är inget min ekonomi tillåter nuförtiden.
Och inget jag vill heller för den delen.
När man har tid är det roligt att laga mat.
Fast.
Det hade varit roligare.
Om inte.
Tre små döttrar.
Hade sågat min gulaschsoppa så skoningslöst.
"Tycker inte om såna där!!! Örrrrk!!!" (palsternacka...)
"Uuuääääh, det är starkt!!! Vatten! Vatten!!"
"VARFÖR gör du kött - om man inte ska få ÄTA det??" sa L argt och pekade på kycklingklubborna som grillades i ugnen.
"Men....de ska vi ju ha imorgon......" försökte jag......
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar