torsdag 21 november 2013

Julia Roberts - ett säkert kort.

 
VAB-underhållning
 
 
"Du har plats nummer tvåhundrasextiosex i kön.
Förväntad kötid är 15 minuter.
Vill du hellre bli uppringd?"
 
Gissa myndigheten......?
 
På senare år har jag sms:at när jag VAB:at (tillfällig vård av barn) men nu var det tydligen fel nummer jag ringde.
Jag valde att bli uppringd.
Men för att nå den tjänsten var jag först tvungen att "beskriva mitt ärende".
Alltid vanskligt när man talar skånska.
Så jag fick förställa min röst och ändra dialekt...
För att kunna uttala ett ordentligt "VAB" och sedan "Ja" på frågan om jag menade VAB?
Sisådär tre-fyra gånger...
Pratar jag verkligen så bred skånska??
JAAAAAA svarade jag slutligen med onödigt tyyyyyydligt artikulerat A.
 
Att ligga i soffan och titta på film var det som sjuklingen mäktade med idag.
Fyra stycken till och med.
Fick inte fram svensk text på Erin Brochovic - hur jag än försökte - så jag förklarade handlingen i förväg i stora drag.
Sedan översatte jag en bit in i filmen.
Men råkade somna.
Sååå skönt.

Lik morfar men söt ändå!
 
 
Jo.
Jag tycker att E är lik sin morfar.
Vissa drag, framförallt munnen.
Men hon är lite rundare än vad morfar var när han var barn.
Och det är ju i och för sig inte så svårt.
Han såg ut som en glasspinne :)
Inte Magnum då.
Mer trollpinne (de där smala glassbilspinnarna med vanilj- och jordgubbssmak och som barnen tycker är skittråkiga men som vuxna tycker är lagom för plånboken när man tvingas springa ut och handla...).
 
Efter middagen övade vi på luciasånger.
Det är ju snart dags.
Till och med mina barn säger: "Oj vad tiden går fort! Redan fredag i morgon!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar